Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 15-06-2019, 08:34
ΡΕΤΡΟ

Η περίοδος μετά την Απελευθέρωση, ήταν μια περίοδος που τα Γιάννενα επιδίωκαν τον εξευρωπαϊσμό τους είτε σε σημαντικά πράγματα, όπως ήταν ο φωτισμός και η αποχέτευση, είτε σε λιγότερο σημαντικά  που αφορούσαν τις συνήθειές τους. Μία από τις συνήθειες που τότε θεωρούνταν «προοδευτική», «νεωτερική» και «ευρωπαϊκή», ήταν το τσιγάρο το οποίο από την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα ήρθε να αντικαταστήσει τα τσιμπούκια και τις πίπες.

Ήταν η εποχή που για την Ελλάδα ο καπνός ήταν το υπ’ αριθμόν ένα εξαγώγιμο προϊόν και που η καπνοπαραγωγή αποτελούσε την πιο συμφέρουσα καλλιέργεια –μέχρι τον β’ παγκόσμιο πόλεμο τουλάχιστον. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η καπνοβιομηχανία εξελισσόταν σε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους, με τον ανταγωνισμό να είναι ιδιαίτερα σκληρός και με τις μεγάλες εταιρίες να υιοθετούν διαφημιστικές μεθόδους για την επέκταση των πωλήσεών τους. Μεγάλο ρόλο βέβαια έπαιξαν τότε και οι τεχνολογικές εξελίξεις. Η εφεύρεση της σιγαροποιητικής μηχανής οδήγησε σε σταδιακή μείωση της τιμής του τσιγάρου. Το σιγαρέτο δεν άργησε να γίνει μια δημοφιλής συνήθεια και για τα φτωχά κοινωνικά στρώματα ανά τον κόσμο, και για άντρες και για γυναίκες.

Στον γιαννιώτικο Τύπο μετά την απελευθέρωση αλλά και κατά τον Μεσοπόλεμο, οι διαφημίσεις για καπνιστικά προϊόντα είναι πολλές. Και βέβαια ουδείς λόγος για τις επιβλαβείς επιπτώσεις του καπνίσματος –ένα θέμα το οποίο θα αρχίσει να αναδεικνύεται από διάφορους φορείς από τη δεκαετία του ’50 και μετά. Εκείνες τις εποχές, μάλιστα, το τσιγάρο διαφημιζόταν ακόμα και ως… υγιεινό. «Όστις θέλει να έχη την υγείαν του, να καπνίζη μόνον τα σιγαρέτα και τα καπνά Ζενίθ» αναφέρεται σε διαφήμιση του 1915 που φιλοξενείται στην εφημερίδα «Ήπειρος». Άλλη μια διαφήμιση του 1919 δίνει τη δική της διάσταση: «Λοιπόν το φάρμακον της φαρυγγίτιδος ανεκαλύφθη. Είνε τα καπνά και τα σιγαρέτα του Συνεταιρισμού Καπνοπαραγωγών Ιωαννίνων άτινα θα κυκλοφορήσουν εντός ολίγων ημερών. Θα είνε τα αγνότερα και υγιεινότερα χωρίς νίτρον και ξένας ουσίας. Όλοι τα περιμένομεν με ανυπομονησία εντός ολίγων ημερών θα τα έχητε. Κάμετε ολίγην υπομονήν και θα γλυτώσετε από την φαρυγγίτιδα». 

Και η αισθητική όμως είχε τη σημασία της. «Το νέον λευκόν σιγαρέττον Ράδιον, υπέροχον και θαυμάσιον εις ποιότητα απαράμιλλον εις γεύσιν. Λευκόν, πολυτελέστατον και κομψότατον εις εμφάνισιν. Προσέφερεν εις τους κ.κ. καπνιστάς της η ηπειρωτική καπνοβιομηχανική εταιρεία Ράδος και Σία προς δραχμάς 12 το κυτίον των 22 σιγαρέττων» είναι η διαφήμιση της καπνοβιομηχανίας «Ράδιον» το 1931. Η συγκεκριμένη καπνοβιομηχανία φέρεται να ήταν τότε η πιο δυναμική των Ιωαννίνων, με τον πολυπράγμονα επιχειρηματία Γιώργο Ράδο να έχει τα ηνία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, ο Ράδος δημιούργησε την καπνοβιομηχανία το 1919. Το 1926 ίδρυσε στην οδό Αβέρωφ στα Γιάννενα ένα κατάστημα (με συνέταιρο τον Ματθαίο Μάνθο) όπου πωλούσε φωτογραφικές μηχανές, κυάλια και γυαλιά. Ο ίδιος ασχολούνταν πολύ με τη φωτογραφία, εκδίδοντας μάλιστα και καρτ ποστάλ.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
Ντοτη3