Από την αρχή της κρίσης, οι συγχωνεύσεις και η «οικονομία κλίμακας» έγινε πρόσημο κάθε απόφασης που μίκρυνε τον δημόσιο τομέα, με τη γενική δικαιολογία ότι ήταν «ογκώδης» και «δυσκίνητος».
Ούτε το δημόσιο μίκρυνε στην Ελλάδα πάντως, ούτε έγινε ευκίνητο, καθώς οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις δημιούργησαν περισσότερα προβλήματα από αυτά που έλυσαν, αφενός γιατί έγιναν κατά το δοκούν και χωρίς κανένα ιδιαίτερο σχέδιο, αφετέρου γιατί οι αιτιολογήσεις ήταν συχνότατα προσχηματικές.
Φέτος, η κυβέρνηση (η οποία παραμένει ογκωδέστατη) προχώρησε σε περίπου 1.000 συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων.
Τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο συνονόματός του, υπουργός Παιδείας Πιερρακάκης, πρόβαλλαν το χειρότερο δυνατό επιχείρημα, όταν πρόκειται για εκπαίδευση: σύγκριναν δηλαδή τον αριθμό των τμημάτων που συγχωνεύονται με τον αριθμό των υπαρχόντων τμημάτων γενικά.
Ο συγκεκριμένος χειρισμός είναι ενδεικτικός της κυβερνητικής αντίληψης. Είναι επίσης επικίνδυνος και αντιεπιστημονικός.
Τον επανέλαβε πρόσφατα ο κ. Πιερρακάκης, ισχυριζόμενος ότι «είναι λύση» η συγχώνευση και ότι «υπάρχουν 71.000 τμήματα στα σχολεία και σε λιγότερα από 1.000 έπρεπε να εξορθολογίσουμε την κατάσταση για να μην υπάρχουν πολλά κενά».
Στο νομό Ιωαννίνων καταργήθηκαν φέτος 6 οργανικές θέσεις που αντιστοιχούν σε σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Άλλες 7 οργανικές χάθηκαν από υποβαθμίσεις σχολείων.
Μόλις πριν από λίγες μέρες, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων, σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι η πρώτη φάση των αποσπάσεων που έγινε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, άφησε αρκετά αιτήματα ανικανοποίητα και τα κενά «διατέθηκαν» για την πρόσληψη αναπληρωτών.
«Το γεγονός ότι στη Β΄ φάση των αποσπάσεων ικανοποιήθηκαν ελάχιστες αιτήσεις αφήνοντας τα σχολεία με ελλείψεις και, ταυτόχρονα, στερούν από πολλούς συναδέλφους τη δυνατότητα απόσπασής τους, ενώ το σωστό θα ήταν να προηγηθούν όλες οι αποσπάσεις πριν την πρόσληψη αναπληρωτών, αποτελούν άκρως ανησυχητικά δείγματα ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και αντιμετωπίζει τα θέματα των εκπαιδευτικών το υπουργείο» σημειώνει ο σύλλογος.
Στο μεταξύ, η Ελλάδα εγκαλείται από την Κομισιόν για τις συνθήκες εργασίας των αναπληρωτών, σε ό,τι αφορά πχ άδειες (μητρότητα, αναρρωτική). Η περιπέτεια των αναπληρωτών στην Ελλάδα είναι διαρκής και οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων την επεκτείνουν.
Ωστόσο, στην «Ελλάδα της μικροκλίμακας», τα πραγματικά προβλήματα (μαθητικός πληθυσμός, διδακτικό έργο) είτε χρησιμοποιούνται ως προφάσεις είτε θυσιάζονται εντελώς στο βωμό της εξοικονόμησης χρημάτων. Μην ξεχνάμε ότι μια πρώην υφυπουργός Παιδείας θεώρησε κομψό να απαντήσει πέρυσι σε σχετική με τις συγχωνεύσεις ερώτηση στη Βουλή, με την οδηγία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το… αναγκαίο ημερήσιο περπάτημα.