ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ «ΤΥΠΟ»

Σχολείο για όλους, στα χαρτιά

Εικόνα του άρθρου Σχολείο για όλους, στα χαρτιά
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/11/2022, 22:00
ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ «ΤΥΠΟ» - ΜΙΚΡΑ & ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

O Θανάσης Οικονόμου, πρώην βουλευτής Ιωαννίνων και μέλος ΚΕ ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, γράφει για το σχολείο και τη συμπεριληπτική εκπαίδευση.

 

Το πρώτο ειδικό σχολείο δημιουργήθηκε στα Γιάννενα το 1974, με τεράστιες προσπάθειες και προσωπικές θυσίες των δασκάλων Σωκράτη Οικονόμου και Γιάννη Παπαγεωργίου, υπό την διεύθυνση της παλιάς Παιδαγωγικής Ακαδημίας. Από τότε πέρασε πολύς χρόνος , αλλάξαν οι κοινωνικές ανάγκες και οι αντιλήψεις για την παιδεία και την εκπαίδευση, αλλά οι καθυστερήσεις και οι στρεβλώσεις παρέμειναν.

Την τελευταία δεκαετία, σε διεθνές και εθνικό επίπεδο κυριαρχεί ως βασική επιστημονική και πολιτική πρόταση, η ένταξη όλων των παιδιών στο γενικό σχολείο, ανεξαρτήτως φύλου, θρησκείας, εθνοτικής ή πολιτισμικής καταγωγής, κοινωνικού – οικονομικού περιβάλλοντος, δεξιοτήτων και αναπηριών. Πρόκειται για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση.

 Το συμπεριληπτικό σχολείο  δεν ερμηνεύεται όπως στο παρελθόν απλά «ως ένταξη μαθητών/ριών με αναπηρίες» ή «ειδικές μαθησιακές ανάγκες» στη συμβατική διδασκαλία. Συμπεριληπτική πλέον εκπαίδευση σημαίνει ότι όλοι οι μαθητές/ριες φοιτούν και είναι ευπρόσδεκτοι σε τάξεις, ανάλογα με την ηλικία τους, στα σχολεία της γειτονιάς τους και υποστηρίζονται για να μαθαίνουν, να συνεισφέρουν και να συμμετέχουν σε όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής.

Η συμπεριληπτική εκπαίδευση χαρακτηρίζει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται και σχεδιάζονται τα σχολεία, τα προγράμματα, οι δραστηριότητες, ώστε να δημιουργηθεί  το «Σχολείο για όλους» που ενδιαφέρεται για την ισότιμη συμμετοχή όλων των μελών του στην εκπαίδευση και ανταποκρίνεται στις διαφορετικές ανάγκες όλων των μαθητών/ριών. Η συμπερίληψη  κάθε παιδιού στο σχολείο της γειτονιάς του είναι αυτή που θα οδηγήσει στη συμπερίληψή του στη ίδια την κοινωνία κάτι που είναι ο τελικός στόχος.

Η συμπεριληπτική  εκπαίδευση έχει ως απώτερο σκοπό τη δημιουργίας μιας κοινωνίας απαλλαγμένη από προκαταλήψεις και στερεότυπα. Μία κοινωνία στην οποία όλοι οι πολίτες θα αντιμετωπίζονται ως ισότιμα μέλη. Μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι  δίνοντας έμφαση στο « σχολείο για όλους» , δίνουμε έμφαση στην κοινωνία που θέλουμε να δημιουργήσουμε, μιας και το σχολείο είναι μικρογραφία της κοινωνίας.

Ποια είναι, όμως, η πραγματικότητα στις σχολικές μονάδες του Νομού μας δυόμισι μήνες απ΄την έναρξη της σχολικής χρονιάς;

Η εκπαιδευτική πραγματικότητα στο Νομό μας παρουσιάζει μια αντιφατικότητα μεταξύ των θεσμικών κειμένων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, των δεσμεύσεων της χώρας μας και της υιοθετημένης, υποτίθεται,  από την κυβέρνηση Μητσοτάκη  εκπαιδευτικής πολιτικής. Το Υπουργείο Παιδείας αρνείται να  καλύψει τα κενά σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό που υπάρχουν στα σχολεία αφήνοντάς τα υποστελεχωμένα  στερώντας τους τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στις πολλαπλές και διαφορετικές ανάγκες  όλων των μαθητών.

Συγκεκριμένα, τα κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μόνο σε εκπαιδευτικούς της Παράλληλης Στήριξης ανέρχονται σε 45. Οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης υποστηρίζουν μέσα στη σχολική τάξη τους/ις μαθητές/ριες με ειδικές εκπαιδευτικές

ανάγκες. Η διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών έχει γίνει από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας (ΚΕΔΑΣΥ)  και έχει εγκριθεί.  Επομένως, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας , επιλέγει να μην καλύπτει τις θέσεις αυτές με το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, για την Παράλληλη Στήριξη.

 Επίσης, παρά τις καταγγελίες των γονέων στο Υπουργείο Παιδείας για την έλλειψη ειδικού βοηθητικού προσωπικού και συγκεκριμένα Σχολικού Νοσηλευτή στο 4 ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων, η θέση παραμένει μέχρι σήμερα κενή και καλύπτεται ύστερα από απόφαση της Διευθύντριας Εκπαίδευσης με τη μετακίνηση της Σχολικής Νοσηλεύτριας του 2 ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων. Τα δύο Ειδικά Σχολεία μοιράζονται την ίδια Σχολική Νοσηλεύτρια με αποτέλεσμα να απουσιάζει κάποιες ώρες από το ένα ή το άλλο σχολείο αντίστοιχα θέτοντας σε κίνδυνο τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν και στα δύο σχολεία.

 Η κατάσταση παραμένει η ίδια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου οι θέσεις των εκπαιδευτικών στα Τμήματα Ένταξης δεν έχουν ακόμη καλυφθεί.

Η  ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιλέγει να υπολειτουργούν τα σχολεία παρά να καλύπτει τα κενά. Οι δεσμεύσεις της χώρας μας, και οι διακηρύξεις της κυβέρνησης για εφαρμογή της συμπερίληψης όχι μόνο δεν ικανοποιούνται αλλά συνειδητά  είναι το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας που προκαλεί φραγμούς στην ισότιμη συμμετοχή των μαθητών/ριών μας στην εκπαίδευση.

Αυτή τη στιγμή γίνεται επιτακτική η εξασφάλιση των στοιχειωδών προϋποθέσεων για την προάσπιση του αυτονόητου δικαιώματος των μαθητών/ριών του Νομού μας για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και την εξάλειψη των φραγμών που το  Υπουργείο έχει δημιουργήσει. Η κάλυψη των κενών με εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό έπρεπε να είχε γίνει χθες με σεβασμό στις εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες όλων των μαθητών/ριών, με σεβασμό στο δικαίωμά τους για ισότιμη συμμετοχή στην εκπαίδευση, με σεβασμό στην αγωνία των οικογενειών τους.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back