dodoni back
ΚΟΣΜΟΣ

Σουηδία: Επιστροφή στην έντυπη γραφή και ανάγνωση

Εικόνα του άρθρου Σουηδία: Επιστροφή στην έντυπη γραφή και ανάγνωση
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 11/09/2023, 13:21
ΚΟΣΜΟΣ

Από τότε που τα μικρά παιδιά επέστρεψαν στο σχολείο σε όλη τη Σουηδία, πολλοί από τους δασκάλους τους δίνουν νέα έμφαση στα έντυπα βιβλία, στον ήσυχο χρόνο ανάγνωσης και στην πρακτική γραφής και αφιερώνουν λιγότερο χρόνο σε tablet και σε δεξιότητες πληκτρολόγησης.

Η επιστροφή σε πιο παραδοσιακούς τρόπους μάθησης είναι μια απάντηση σε πολιτικούς και εμπειρογνώμονες που διερωτώνται αν η υπερψηφιοποιημένη προσέγγιση της Σουηδίας στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής ταμπλετών στα νηπιαγωγεία, είχε οδηγήσει σε μείωση των βασικών δεξιοτήτων.

Η υπουργός σχολείων της Σουηδίας, Λότα Έντχολμ, η οποία ανέλαβε καθήκοντα πριν από 11 μήνες ως μέλος μιας κεντροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού, ήταν μία από τις μεγαλύτερες επικρίτριες της ολοκληρωτικής υιοθέτησης της τεχνολογίας.

Η υπουργός ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι η κυβέρνηση ήθελε να ανατρέψει την απόφαση της εθνικής υπηρεσίας εκπαίδευσης να καταστήσει υποχρεωτικές τις ψηφιακές συσκευές στα νηπιαγωγεία. Σχεδιάζει να προχωρήσει ακόμη περισσότερο και να τερματίσει εντελώς την ψηφιακή μάθηση για παιδιά κάτω των έξι ετών, δήλωσε το υπουργείο στο Associated Press.

Παρόλο που οι μαθητές της Σουηδίας βαθμολογούνται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο για την ικανότητα ανάγνωσης, μια διεθνής αξιολόγηση των επιπέδων ανάγνωσης της τέταρτης τάξης, το Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), αποκάλυψε μια πτώση μεταξύ των παιδιών της Σουηδίας κατά την περίοδο 2016- 2021.

Το 2021, οι Σουηδοί μαθητές της τέταρτης τάξης είχαν κατά μέσο όρο 544 πόντους, μια πτώση από τον μέσο όρο των 555 το 2016. Ωστόσο, η απόδοσή τους έφερε τη χώρα σε ισοβαθμία με την Ταϊβάν για την έβδομη υψηλότερη συνολική βαθμολογία τεστ.

Συγκριτικά, η Σιγκαπούρη –η οποία ήταν στην κορυφή της κατάταξης– βελτίωσε τις βαθμολογίες PIRLS στην ανάγνωση από 576 σε 587 κατά την ίδια περίοδο, και ο μέσος όρος της βαθμολογίας στην ανάγνωση της Αγγλίας μειώθηκε ελαφρώς, από 559 το 2016 σε 558 το 2021.

Ορισμένα μαθησιακά ελλείμματα μπορεί να οφείλονται στην πανδημία ή να αντικατοπτρίζουν τον αυξανόμενο αριθμό μεταναστών μαθητών που δεν μιλούν τα σουηδικά ως πρώτη γλώσσα, αλλά η υπερβολική χρήση οθονών κατά τη διάρκεια των σχολικών μαθημάτων μπορεί να οδηγήσει τους νέους να μείνουν πίσω στα βασικά μαθήματα, λένε οι ειδικοί της εκπαίδευσης.

«Υπάρχουν σαφείς επιστημονικές αποδείξεις ότι τα ψηφιακά εργαλεία μάλλον βλάπτουν παρά ενισχύουν τη μάθηση των μαθητών», ανέφερε το Ινστιτούτο Καρολίνσκα της Σουηδίας, μια υψηλού κύρους ιατρική σχολή που επικεντρώνεται στην έρευνα, σε δήλωσή του τον Αύγουστο σχετικά με την εθνική στρατηγική ψηφιοποίησης της χώρας στην εκπαίδευση.

Η ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων μάθησης έχει επίσης προκαλέσει την ανησυχία της υπηρεσίας του ΟΗΕ για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό. 

Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο, η Unesco απηύθυνε «επείγουσα έκκληση για την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση». Η έκθεση προτρέπει τις χώρες να επιταχύνουν τις συνδέσεις διαδικτύου στα σχολεία, αλλά ταυτόχρονα προειδοποιεί ότι η τεχνολογία στην εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην αντικαθιστά ποτέ την προσωπική διδασκαλία υπό την καθοδήγηση του δασκάλου και να υποστηρίζει τον κοινό στόχο της ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους.

Δεν είναι όλοι οι ειδικοί πεπεισμένοι ότι η προσπάθεια της Σουηδίας να επιστρέψει στα βασικά βιβλία αφορά αποκλειστικά το καλύτερο για τους μαθητές.

Η κριτική στις επιπτώσεις της τεχνολογίας είναι «μια δημοφιλής κίνηση των συντηρητικών πολιτικών», δήλωσε ο Νιλ Σέλουιν, καθηγητής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Monash στη Μελβούρνη της Αυστραλίας. «Είναι ένας κομψός τρόπος για να πεις ή να σηματοδοτήσεις μια δέσμευση στις παραδοσιακές αξίες».

«Η σουηδική κυβέρνηση έχει δίκιο όταν λέει ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η τεχνολογία βελτιώνει τη μάθηση, αλλά νομίζω ότι αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχουν απλές αποδείξεις για το τι λειτουργεί με την τεχνολογία», δήλωσε ο Σέλουιν. «Η τεχνολογία είναι απλώς ένα μέρος ενός πραγματικά πολύπλοκου δικτύου παραγόντων στην εκπαίδευση».

Με πληροφορίες από The Guardian



ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3