Οι έδρες των ταξί στους Δήμους Ιωαννιτών και Ζίτσας ενοποιούνται με την κατά πλειοψηφία απόφαση που πάρθηκε σήμερα στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου.
Ο καθορισμός των εδρών ταξί κάθε άλλο παρά απλό ζήτημα αποδείχτηκε για την Περιφέρεια Ηπείρου. Κι αυτό επειδή από την έδρα ενός ταξί, εξαρτώνται ζητήματα όπως οι ταρίφες και οι πιάτσες, και εντέλει το πεδίο και ο τρόπος με τον οποίο δραστηριοποιείται η επαγγελματική ομάδα των ταξιτζήδων. Και το μεγάλο «αγκάθι» βέβαια, είναι η «πιάτσα» του αεροδρομίου Ιωαννίνων, όπου οι «μάχες» των πράσινων (από τα Γιάννενα) και των γκρι (από την Ελεούσα) ταξί δεν έλειπαν. Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης έκανε μάλιστα λόγο, αναφερόμενος σε διάφορες αντιδικίες, για «διασυρμό του αεροδρομίου».
Η όλη υπόθεση «σέρνεται» επί της ουσίας εδώ και μια οκταετία.
Το μπέρδεμα με τον καθορισμό των εδρών ταξί ξεκίνησε το 2012, με το Περιφερειακό Συμβούλιο να ορίζει μια ενιαία διοικητική μονάδα για τον Δήμο Ιωαννιτών και για τις Δημοτικές Ενότητες Εκάλης και Πασσαρώνα Ζίτσας με έδρα τα Γιάννενα. Το 2016 το Περιφερειακό Συμβούλιο προχώρησε σε διόρθωση της απόφασης εκείνης ορίζοντας ως έδρα των ταξί του Δήμου Ζίτσας την Ελεούσα.
Με τη νέα του απόφαση, το σώμα αποδέχτηκε την εισήγηση του εκτελεστικού γραμματέα της Περιφέρειας Ηπείρου, του δικηγόρου Δημήτρη Σιώλου, περί συνένωσης σε μια ενιαία διοικητική μονάδα των υφιστάμενων εδρών των Δήμων Ζίτσας και Ιωαννιτών. «Ο Δήμος Ζίτσας είναι απολύτως περιαστικός κατά το μεγαλύτερο και ουσιαστικό μέρος του με τα Γιάννενα και συνδέεται απόλυτα με την ίδια διοικητική μονάδα των Ιωαννίνων» είπε ο κ. Σιώλος. Ο κ. Καχριμάνης ανέφερε δε ότι με την απόφαση αποτρέπεται η έκδοση νέων αδειών ταξί στους δύο Δήμους. Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στη συνεδρίαση, οι άδειες ταξί στα Γιάννενα ανέρχονται σε 260, ενώ στον Δήμο Ζίτσας είναι πάρα πολύ λίγες.
Την εισήγηση του κ. Σιώλου δεν την αποδέχτηκαν όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Ούτε όμως και οι ταξιτζήδες, οι οποίοι εκτίμησαν ότι το θέμα δεν πρέπει να συζητηθεί στην παρούσα φάση, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας στο επάγγελμά τους. Μάλιστα, το πρωί, πριν την έναρξη του Περιφερειακού Συμβουλίου, πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας στο κέντρο της πόλης.
Εκτός από την παράταξη του Σπύρου Ριζόπουλου, ο οποίος υπενθύμισε την αρχή της διαπεριφερειακότητας, οι άλλες παρατάξεις είχαν λοιπόν άλλη άποψη.
Η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» του Γιώργου Ζάψα και «Ήπειρος Όλον» του Δημήτρη Δημητρίου ζήτησαν τα ταξί να λειτουργούν στα όρια της χωρικής αρμοδιότητας του κάθε Δήμου. Η εκτίμησή τους ήταν ότι με την πρόταση αυτή μπορεί να έρθει η συνένωση αργότερα αν χρειαστεί στο μέλλον – δεν μπορεί να γίνει όμως το αντίθετο, η διάσπαση δηλαδή, καθώς δεν επιτρέπεται από τη νομοθεσία. Και οι δύο εκτίμησαν ότι οι επαγγελματίες της Ζίτσας θα επιλέξουν τελικά την πόλη των Ιωαννίνων να δραστηριοποιούνται.
Σε πολιτικό επίπεδο, και οι δύο παρατάξεις άσκησαν κριτική στην περιφερειακή αρχή Ηπείρου. Ο κ. Ζάψας κατηγόρησε την περιφερειακή αρχή ότι «κράτησε αιχμαλώτους τόσα χρόνια τους ταξιτζήδες» ενώ ο κ. Δημητρίου ανέφερε ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν μπορεί «να γίνει κολυμπήθρα του Σιλωάμ» και μίλησε για τη «μεγάλη αδικία» που έγινε με την απόφαση του 2012.
Ο κ. Καχριμάνης παραδέχτηκε ότι «ήταν λάθος» η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου το 2012, που αποτέλεσε επί της ουσίας υιοθέτηση της πρότασης των σωματείων ταξί των Ιωαννίνων.
Εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ο Γιώργος Πρέντζας, αφού ζήτησε αναβολή του θέματος, έθεσε το όλο ζήτημα σε άλλη βάση: Στην ανάγκη οικονομικής στήριξης των ταξιτζήδων, ενός κλάδου που δυσκολεύεται να επιβιώσει.
Ο Ζώης Γαλατάς από την «Αριστερή Παρέμβαση στην Ήπειρο» και ο Κώστας Νουτσόπουλος από την «Ανυπότακτη Ήπειρο» εκτίμησαν ότι το ζήτημα των εδρών ταξί θα πρέπει να συζητηθεί σε περιφερειακό επίπεδο, κι αφού υπάρξει μια μελέτη βιωσιμότητας.
Η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου συμπληρώθηκε και με την παράγραφο ότι εκτός του Δήμου Ζίτσας, «δεν συντρέχουν όροι και προϋποθέσεις για συνένωση εδρών άλλων Καλλικρατικών Δήμων με την έδρα των Ιωαννίνων».