Τα social media, γνωστά και ως μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Είναι ο διαδικτυακός χώρος στον οποίο οι χρήστες περνούν τον περισσότερο χρόνο online, ενώ χρησιμοποιούνται τόσο για επικοινωνία και διασκέδαση όσο και για εμπορικούς σκοπούς. Έχοντας αναλάβει έναν τόσο ηγετικό ρόλο στην καθημερινή μας ζωή τα social media είναι πολύ πιθανό να εγκυμονούν κινδύνους για εμάς, και εάν δεν είμαστε προσεκτικοί να πέσουμε θύματα επιτήδειων και να χάσουμε χρήματα.
Όπως προκύπτει από πρόσφατες έρευνες, στην Ελλάδα ο αριθμός των χρηστών που επιλέγουν τα social media καθημερινά για διασκέδαση, επικοινωνία και εμπορικές συναλλαγές έχει εκτιναχθεί συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως το Μάρτιο του 2021 οι χρήστες του Facebook στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 7.500.000, κάτι που αντιστοιχεί στο 68,4% του συνολικού πληθυσμού. Σε αυτό ίσως καθοριστικό ρόλο να έπαιξε και η πανδημία, που οδήγησε τους ανθρώπους στο να μείνουν περισσότερο μέσα στα σπίτια τους αλλά και μέσα στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό είχε ως συνέπεια να αυξηθούν και οι κίνδυνοι που εγκυμονούν τα social media.
«Μαϊμού» διαφημίσεις
Το πρώτο πράγμα το οποίο πρέπει να προσέξετε στα social media είναι οι παραπλανητικές διαφημίσεις. Πρόκειται για διαφημίσεις που σκοπό έχουν να εξαπατήσουν τους χρήστες, συνήθως με σκοπό να αποκομίσουν χρήματα απ’ αυτούς, και υπόσχονται ότι μπορείτε να χάσετε κιλά σε λίγες ημέρες ή να βγάλετε εκατομμύρια με το πάτημα ενός κουμπιού. Εάν κάποιος θέλει να χάσει κιλά δεν έχει παρά να συμβουλευτεί ένα διατροφολόγο ενώ αν αναζητάει τρόπους να διασκεδάσει στο διαδίκτυο παίζοντας παιχνίδια αρκεί να επισκεφθεί αξιόπιστες ιστοσελίδες όπως το Betsson. Σίγουρα πάντως πρέπει να αποφύγει «ύποπτες» διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ πριν επιλέξει να επισκεφθεί μία ιστοσελίδα ακολουθώντας έναν σύνδεσμο από τα social media είναι καλό να κάνει μια έρευνα για να διαπιστώσει εάν πρόκειται για αληθινή προσφορά ή «μαϊμού».
Phishing έρευνες
Το δεύτερο πράγμα που μπορεί να αποτελεί κίνδυνο στα social media είναι οι εξίσου «ύποπτες» έρευνες ή δημοσκοπήσεις. Συνήθως φθάνουν στους χρήστες μέσω μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία καλούν τους πολίτες να ακολουθήσουν έναν σύνδεσμο και να πάρουν μέρος σε μία μεγάλη δημοσκόπηση. Μάλιστα οι επιτήδειοι για να πείσουν πιο εύκολα τους χρήστες υπόσχονται δώρα ή ακόμη και χρήματα σε όσους συμπληρώσουν την έρευνα. Επί της ουσίας ωστόσο οι χρήστες μεταφέρονται από τα social media σε μία παραπλανητική ιστοσελίδα ή ένα app όπου καλούνται να συμπληρώσουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα [όνομα, ηλικία, email, κωδικούς, pin πιστωτικής] και συνήθως καταλήγουν να χάνουν χρήματα. Το λεγόμενο phishing λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις πλέον και στην Ελλάδα, ενώ δεν περιορίζεται μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και πλέον το Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ανακοίνωσε ένα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Μηνύματα που είναι… ιοί
Ίσως η πιο διαδεδομένη απειλή που αντιμετωπίζουν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να είναι οι ιοί. Πρόκειται για μια «μάστιγα» η οποία επεκτείνεται διαρκώς, με τους χρήστες να λαμβάνουν κάθε τόσο μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα οποία πρακτικά είναι κάποιος ιός. Συνήθως μάλιστα φαίνεται πως τα έχει στείλει κάποιος γνωστός, ωστόσο επί της ουσίας πρόκειται για απάτη και πρέπει να αποφεύγονται.
(photo credit: Jeremy Bezanger – Unsplash)