Του Αλέξανδρου Λαμπράκη*
Με αφορμή ενός ακόμη θανατηφόρου ατυχήματος στην νέα Περιφερειακή οδό των Ιωαννίνων θα ήθελα να φέρω στην επικαιρότητα την επικινδυνότητα της εν λόγω οδού που πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδιάστηκε από «λευκό χαρτί» και δόθηκε στην κυκλοφορία μόλις τα τελευταία 10-15 χρόνια.
Ο ημερήσιος φόρτος της αντιστοιχεί σε ~12.500 οχήματα ανά ημέρα εκ των οποίων ~1.400 αποτελούν την βαριά κυκλοφορία (φορτηγά) σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν τον Μάιο του 2018 και τα οποία βαίνουν αυξανόμενα.
Η οριζοντιογραφική χάραξη της οδού είναι ευθυτενής με αποτέλεσμα την ανάπτυξη υψηλών κατά μέσο όρο ταχυτήτων και οι συμβολές των κάθετων οδών σε αυτή γίνονται με σηματοδοτούμενους τετρασκελείς ισόπεδους κόμβους που παρουσιάζουν αρκετές αστοχίες στις κρασπεδομένες νησίδες.
Τέλος θα πρέπει να αναφερθούμε και στην εφαρμοσμένη διατομή (κατά πλάτος τομή) της οδού η οποία είναι β2σ σύμφωνα με τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) – Διατομές του ΥΠΕΧΩΔΕ//ΓΓΔΕ/ΔΜΕΟ, η εν λόγω διατομή αποτελείται από μία λωρίδα ανά κατεύθυνση πλάτους 3,75 μ. και Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης πλάτους 1,5 μ. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στις οδηγίες των μελετών αναφέρεται αυτολεξεί το εξής: η εν λόγω διατομή (β2σ) εφαρμόζεται σε περιπτώσεις ανακατασκευής των οδών. Εν γένει πρέπει να αποφεύγεται.
Η οριζοντιογραφική χάραξη που επιτρέπει την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων, η ύπαρξη υψηλής κυκλοφορίας οχημάτων καθώς και υψηλής κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων (φορτηγά), η επιλογή λανθασμένης διατομής και η ύπαρξη σηματοδοτούμενων ισόπεδων κόμβων είναι παράγοντες που χρήζουν επανεξέτασης με στόχο την ασφάλεια των χρηστών σε έναν τόσο σημαντικό οδικό άξονα για την πόλη των Ιωαννίνων.
Σαν πρώτο βήμα θα πρέπει να αναθεωρηθούν τα χαρακτηριστικά της οδού και να αναβαθμιστούν επιλέγοντας την διατομή β4ν (διαχωρισμένη επιφάνεια κυκλοφορίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση), να γίνει σχεδιασμός νέων κόμβων και ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο να επιλεγούν κυκλικοί ή ανισόπεδοι.
Η επιλογή της ασφαλέστερης διατομής β4ν έχει σαν συνέπεια την αύξηση του διατιθέμενου κυκλοφορούμενου πλάτους της οδού κατά 6 μ. (17 αντί 11 μ.) δημιουργώντας την απαίτηση μικρής τροποποίησης του ορίου απαλλοτρίωσης σε ορισμένα σημεία καθώς και στους κόμβους.
Έχοντας λοιπόν στον νου μας ότι σε μια τόσο σημαντική Περιφερειακή οδό έχουμε θρηνήσει αρκετά θύματα και η ζωή των συμπολιτών μας είναι τόσο πολύτιμη, μήπως ήρθε ο καιρός να διορθώσουμε εύκολα, γρήγορα και αποτελεσματικά ένα λάθος που μας ταλανίζει τα τελευταία χρόνια;
*Ο Αλέξανδρος Λαμπράκης είναι τοπογράφος μηχ/κος – οδοποιός, πιστοποιημένος ελεγκτής Οδικής Ασφάλειας