Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 4-02-2021, 21:25
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο Εμμανουήλ Κολοκυθάς, απόφοιτος του Φυσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και αρχιτέκτονας του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, είναι ο άνθρωπος που είχε την ιδέα για τη μετατροπή του υπόλοιπου κτιρίου του παλιού Πανεπιστημίου, στην οδό Δομπόλη, σε Κέντρο Μοντέρνας Τέχνης (ΚΕΜΟΝΤΕ, ως προσωρινή ονομασία).

Την πρότασή του την είχε καταθέσει στον Δήμο Ιωαννιτών το 2018. Στο πλευρό του βρέθηκαν πολλοί απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που για διάφορους λόγους επιθυμούν να αποβληθεί από το αστικό τοπίο η ερειπωμένη εικόνα του κτιρίου. Εδώ και έναν μήνα, φίλοι του ΚΕΜΟΝΤΕ κατάφεραν να φέρουν το ζήτημα της αξιοποίησης του παλιού Πανεπιστημίου στην επικαιρότητα που οδήγησε τελικά στη δέσμευση του πρωθυπουργού στον δήμαρχο Μωυσή Ελισάφ για παραχώρηση του κτιρίου στον Δήμο Ιωαννιτών για να γίνει Δημαρχείο.

Διαβάστε:

Το παλιό Πανεπιστήμιο και η πόλη που θέλουμε

Με την κινητικότητα να είναι έντονη και με διάφορες απόψεις να κατατίθενται για το μέλλον του κτιρίου, ο κ. Κολοκυθάς, με μια εκτενή ανακοίνωσή του, περιγράφει το όραμα της πρότασής του περί ενός Κέντρου Μοντέρνας Τέχνης και παράλληλα για ποιο λόγο απορρίπτει την ιδέα-πρόταση για Δημαρχείο.

Καταρχήν, όπως επισημαίνει, η ιδέα του ΚΕΜΟΝΤΕ βασίζεται στην τριπλή κτιριακή ενοποίηση: του Πειραματικού Γυμνασίου, των Δημόσιων Υπηρεσιών (που στεγάζονται ήδη στο πίσω κτίριο) και του εγκαταλελειμμένου Πανεπιστημίου. Όλα τα κτίσματα θα ανακατασκευαστούν ως ενιαίο κτίριο και θα έχουν όμοιο χρώμα, όμοια παράθυρα, όμοιες πόρτες, όμοιες στέγες, διαφορετικές εισόδους. Με τον τρόπο αυτόν, όπως αναφέρεται, η εργασία, η εκπαίδευση και η τέχνη αποκτούν μια ισοτιμία, με την πιο ισχυρή δύναμη να είναι η τελευταία.

Για τον κ. Κολοκυθά, το πραγματικό διακύβευμα είναι το πνεύμα του χρόνου (zeitgeist). Το πώς η πόλη θα διατηρήσει την ταυτότητά της αλλά και παράλληλα θα ενισχύσει την οραματική αυτοσυνείδησή της.


Όσο για την ιδέα-πρόταση περί Δημαρχείου, ο αρχιτέκτονας την απορρίπτει κατηγορηματικά. «Σήμερα, κανένα Δημοτικό Συμβούλιο, δημοκρατικά εκλεγμένο, που σέβεται την ιδιότητά του και τους πολίτες, δεν έχει νόημα να εγκατασταθεί στο διεκδικούμενο κτίριο. Δεν μπορεί να θυσιάσει τον καθαρό χρόνο της πόλης για ιδιοτελείς γραφειοκρατικούς σκοπούς» αναφέρει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει: «Για μια σειρά από φανερούς και αφανείς λόγους, ακόμα και ως ερείπιο, το κτίριο είναι το πιο σπουδαίο κτίριο της πόλεως. Μερικούς αιώνες πριν, την ανάλογη επικύρωση μετατροπής του παλιού Πανεπιστημίου σε Δημαρχείο, θα την έκανε ο Επίσκοπος. Τότε, το Δημαρχείο και η κατοικία του Ηγεμόνα θα ταυτίζονταν, και το επιβλητικό κτίριο θα δέσποζε πάνω στην μεσαιωνική ιταλική πλατεία ή στην πεδιάδα του Μυστρά».

Ο κ. Κολοκυθάς σχολιάζει και μια πρόταση που κατατέθηκε στον δημόσιο διάλογο (μέσω του τοπικού Τύπου) περί στέγασης στο παλιό Πανεπιστήμιο ενός νέου ψηφιακού κέντρου. «Αν ένα παλιό κτίριο, όπως της οδού Δόμπολη, είναι κατάλληλο για να στεγάσει τις καινοτόμες τεχνολογίες, γιατί αυτό να μην συμβεί στο  ΚΕΠΑΒΙ;  Αν μπορεί να μεταφερθεί στο ΚΕΠΑΒΙ το Δημαρχείο -όπως συζητιέται- γιατί όχι το νέο ψηφιακό κέντρο;… Γιατί το παλιό Πανεπιστήμιο, που έχασε την πνευματική ταυτότητά του έχοντας ηττηθεί προ 20ετίας από την  οικονομία, θα πρέπει να αλωθεί, δεύτερη φορά, από την  ψηφιακή οικονομία, ενώ οι απαιτήσεις της μπορούν να ικανοποιηθούν από καταλληλότερα κτίσματα;» αναρωτιέται χαρακτηριστικά.

Στο όλο πλάνο θέτει και την προοπτική ανέγερσης ενός νέου «πράσινου» και παραλίμνιου Δημαρχείου, κοντά στη λίμνη.

Εντέλει, σύμφωνα με τον κ. Κολοκυθά, η πρόταση για ΚΕΜΟΝΤΕ υπερβαίνει τόσο το «ιδιοτελές και εγωιστικά παλιομοδίτικο Δημαρχείο», όπως αναφέρει, όπως και το «πιεστικά απαραίτητο» νέο ψηφιακό κέντρο.

Η παρέμβαση-ανακοίνωση, κλείνει με τον αρχιτέκτονα να αναφέρει ότι απαιτείται η εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας από τον Δήμο για την παραχώρηση του κτιρίου. Και ως επόμενο βήμα, κι αφού γίνει η παραχώρηση, προκρίνει την εκπόνηση στατικής μελέτης και ακριβούς αποτύπωσης του κτιριακού συγκροτήματος με σκοπό τη στέγαση εκθεσιακών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων.


*Στη φωτογραφία: αποτύπωση του ΚΕΜΟΝΤΕ από τον κ. Κολοκυθά

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
espa