Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 15-04-2017, 00:07
ΡΕΤΡΟ

Η εικόνα του τροχονόμου στη θέση του, στο κέντρο μιας πολυσύχναστης διασταύρωσης, είναι από τις αγαπημένες εισαγωγικές των παλιών ελληνικών κωμωδιών. Η εικόνα όμως, του τροχονόμου στη διασταύρωση της 28ης Οκτωβρίου με την κεντρική πλατεία μέσα σε ένα… πασχαλινό αυγό, είναι σίγουρα ασυνήθιστη.

Από εκεί λοιπόν ρύθμιζε την κυκλοφορία ο τροχονόμος, κάπου στα τέλη της δεκαετίας του ’60-αρχές ‘70, καθώς, όπως διακρίνεται καθαρά στη φωτογραφία του Άγγελου Καλογερίδη, από πάνω του επικρέμεται ο πρώτος φωτεινός σηματοδότης στην πόλη. Το αυγό συμμετέχει στον πασχαλινό στολισμό της πόλης.

Η ανάγκη της ρύθμισης της κυκλοφορίας ήταν από τα πρώτα αστικά προβλήματα στην Ευρώπη. Στην αρχή (στο τέλος του 19ου αιώνα εννοούμε), όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι φωτεινοί σηματοδότες στους δρόμους, συνυπήρχαν με τους αστυνομικούς. Ο λόγος ήταν ότι τα φανάρια ήταν χειροκίνητα και πήγαιναν «ζευγάρι» με τον αστυνομικό που άναβε το πράσινο ή το κόκκινο. Ουσιαστικά, ήταν μια μεταφορά των ήδη υπαρχουσών σηματοδοτήσεων στους σιδηροδρόμους και στη ναυτιλία.

Στα Γιάννενα, τα αστυνομικά βάθρα υπάρχουν από αρκετά νωρίς. Το 1953, τα δύο βάθρα που προορίζονται γι αυτή τη δουλειά, είναι τόσο… ταλαιπωρημένα, που το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει να δαπανήσει το ποσό των 2 εκατ. Δραχμών με έκτακτη μάλιστα πίστωση, για να κατασκευαστούν τα βάθρα των τροχονόμων. Ο δημομηχανικός κ. Αλιεύς στην εισήγησή του, αναφέρει χαρακτηριστικά σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, το Νοέμβριο του 1953: 

«Έχομεν την τιμήν να φέρομεν εις γνώσιν υμών ότι τα από του Δήμου κατασκευασθέντα δύο βάθρα τροχονόμων περιελθόντα σχεδόν εις κατάστασιν αποσυνθέσεως έχουσιν ανάγκην αντικαταστάσεως δια νέων τοιούτων. Τούτο μας αναφέρει και ο παρών ενταύθα χωροφύλαξ τροχονόμος, ο οποίος και υποβάλλει την επί τούτω παράκλησιν»

Από το 1979 κιόλας, έχει ξεκινήσει η «προεργασία» για την τοποθέτηση αρκετών από των φαναριών στα σημεία που τα γνωρίζουμε και σήμερα. Η συζήτηση καταλήγει στο δημοτικό συμβούλιο, το Νοέμβριο του 1981, με την απόφαση για τοποθέτηση φωτεινής σηματοδότησης στους εξής κόμβους:

  • 28ης Οκτωβρίου-Χ. Τρικούπη
  • 28ης Οκτωβρίου-Σκουμπουρδή
  • Κοραή-Βηλαρά-Πουκεβίλ-Αισώπου
  • Β. Ηπείρου-Βηλαρά-Κομνηνών

Δεν έλειπαν όμως τα προβλήματα στην τοποθέτηση των φαναριών: «Η 3η ΔΕΚΕ με το υπ’ αριθ. 23/17-4-81 έγγραφο προς τη Συντονιστική Επιτροπή Κυκλοφορίας, το οποίο κοινοποίησε και σε εμάς, μας γνωρίζει ότι για τους κόμβους Κοραή-Βηλαρά και Β. Ηπείρου-Βηλαρά υπάρχει δυσκολία τοποθετήσεως φωτοσημάνσεως, γιατί η μελέτη για τους δύο αυτούς κόμβους έχει συνταχθεί έτσι ώστε η οδός Βηλαρά και η οδός Κοραή να λειτουργούν σαν μονόδρομοι, ενώ σύμφωνα με την πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου σήμερα λειτουργούν σαν δρόμοι διπλής κατευθύνσεως» αναφέρει ο δήμαρχος Θεόδωρος Γεωργιάδης στη συνεδρίαση του Νοεμβρίου του ’81.

  

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα