Στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα και σε μοντέλα μηδενικών ρύπων, επιχειρούν τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Από την άλλη, πολλοί προμηθευτές ανταλλακτικών έχουν ήδη πιεστεί από τον πληθωρισμό, τις τιμές ενέργειας και την αύξηση των πρώτων υλών, με αποτέλεσμα κάθε μήνα να καλούνται να λύσουν έναν γρίφο που έχει να κάνει με την σταθερότητα των τιμών ή και πολλές φορές με τη μείωση του κέρδους τους.
Γνωρίζουν πολύ καλά ότι αν δεν το πράξουν αυτό, ίσως τα επόμενα χρόνια να μην μπορούν να αντέξουν την πίεση των ανταγωνιστών. Έτσι επωμίζονται το επιπλέον κόστος, ενώ παράλληλα επιχειρούν να περάσουν στη νέα πραγματικότητα που δεν είναι άλλη από την μετατροπή των εξαρτημάτων και των ανταλλακτικών τους σε περισσότερα «πράσινα» προϊόντα.
Όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δεσμευτεί στην ΕΕ για πράσινους στόχους. Χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα «πράσινα» υλικά καθώς μεταβαίνουν προς την ηλεκτροκίνηση.
Η BMW για παράδειγμα, έχει βάλει πλάνο για τις μπαταρίες της και αναμένει από τους προμηθευτές χάλυβα και αλουμινίου να παράγουν υλικά κατασκευασμένα με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ η Volvo στοχεύει σε 25% ανακυκλώσιμο πλαστικό στα αυτοκίνητά της μέχρι το 2025.
Κατά συνέπεια, πολλοί προμηθευτές πραγματοποιούν μεγάλες επενδύσεις για να αναβαθμίσουν τα ανταλλακτικά τους, χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά και περισσότερο ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.
Την ίδια στιγμή, πολλοί προμηθευτές αναφέρουν ότι δεν έχουν την πολυτέλεια να ανεβάσουν το κόστος των ανταλλακτικών που δίνουν σους κατασκευαστές, μετά από τις πιέσεις που δέχονται.
«Μεγάλη αναταραχή»
«Θα δούμε μια πραγματική μεγάλη αναταραχή τα επόμενα 5-10 χρόνια στην αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που ασχολείται με την έρευνα στον κλάδο του αυτοκινήτου, Auto Forecast Solutions και συνεχίζει: «Ζητείται από τους προμηθευτές να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες για να υποστηρίξουν τα EV και να επενδύσουν σε μια πιο πράσινη εφοδιαστική αλυσίδα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι, αν θέλετε να γίνετε μέρος αυτής της νέας πράσινης επανάστασης, δώστε μας την καλύτερη δυνατή τιμή για να μην πάω στον ανταγωνισμό σας».
Οι προμηθευτές αναγκάζονται να κάνουν μεγάλες επενδύσεις προκειμένου να μειώσουν το συνολικό αποτύπωμα, αλλά κυρίως για να μπορέσουν να είναι ανταγωνιστικοί.
Για τη βρετανική εταιρεία Autins, η οποία είχε έσοδα περίπου 23 εκατομμύρια λίρες (26 εκατομμύρια δολάρια) το περσινό οικονομικό έτος, στοχεύει σε 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προκειμένου να κατεβάσει το λειτουργικό της κόστος.
Η συγκεκριμένη εταιρεία προμηθεύει τη Volkswagen και τη Jaguar Land Rover ανακυκλώσιμο μονωτικό υλικό και αναγκάστηκε να κάνει επένδυση 50.000 λιρών.
Η εταιρεία κατασκευής πλαστικών και ελαστικών εξαρτημάτων Sigit, με ετήσια έσοδα περίπου 200 εκατομμυρίων δολαρίων, δαπάνησε 10 εκατομμύρια ευρώ το 2019-20 σε ένα ερευνητικό κέντρο στο Τορίνο όπου ανέπτυξε ένα ανακυκλώσιμο θερμοπλαστικό σύνθετο που είναι 90% ελαφρύτερο από το προηγούμενο μεταλλικό εξάρτημα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Emanuele Buscaglione ανέφερε ότι τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας «σκότωσαν τα περιθώριά μας και δημιούργησαν μεγάλη αναστάτωση στον κλάδο».
Η M. Busch, η οποία κατασκευάζει εξαρτήματα από χυτοσίδηρο (δισκόπλακες και κιβώτια ταχυτήτων) χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να αντικαταστήσει το αέριο για την επεξεργασία του μετάλλου. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Andreas Guell αποκάλυψε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να συνεργάζονται μόνο με προμηθευτές που χρησιμοποιούν πράσινη ενέργεια.
Ο Γερμανός προμηθευτής αλουμινίου Gerd Roeders, ιδιοκτήτης της εταιρείας GA Roeders, η οποία παρέχει πρώτες ύλες στον όμιλο VW και την Continental, θέλει να στραφεί σε ένα μείγμα ενέργειας που προέρχεται από υδρογόνο σε σχέση με το ακριβό φυσικό αέριο, αλλά χρειάζεται υποστήριξη από την κυβέρνηση και τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να μπορέσει να δημιουργήσει πράσινες υποδομές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ