Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 4 Ιουνίου στο PLOS Mental Health δείχνει ότι ο εθισμός στο διαδίκτυο συνδέεται με διαταραγμένη μετάδοση σημάτων στις περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται σε πολλαπλά νευρωνικά δίκτυα.
Αυτά τα δίκτυα παίζουν σημαντικό ρόλο στον έλεγχο της προσοχής μας, σε συνδυασμό με την πνευματική ικανότητα, τη μνήμη εργασίας, τον σωματικό συντονισμό και τη συναισθηματική επεξεργασία - όλα αυτά με τη σειρά τους έχουν αντίκτυπο στην ψυχική υγεία.
Η χρήση του Διαδικτύου έχει εκτοξευθεί στα ύψη, με τους εφήβους να περνούν όλο και περισσότερες ώρες της ημέρας τους στο διαδίκτυο. Μαζί με αυτό έχει έρθει και η αύξηση του εθισμού των εφήβων στο διαδίκτυο. Δεδομένου ότι οι εγκέφαλοι των εφήβων είναι πιο ικανοί να αλλάξουν από εκείνους των ενηλίκων, η κατανόηση των επιπτώσεων του εθισμού στο διαδίκτυο στον εγκέφαλο και τη συμπεριφορά είναι ζωτικής σημασίας για το σύνολο της κοινωνίας.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση επικεντρώθηκε σε 12 μελέτες νευροαπεικόνισης εφήβων με εθισμό στο διαδίκτυο, οι οποίες είχαν εξετάσει τις αλλαγές στη συνδεσιμότητα μεταξύ των δικτύων του εγκεφάλου, τα οποία λειτουργούν συντονισμένα για να ρυθμίζουν σημαντικές συμπεριφορές και την ανάπτυξη των εφήβων.
Είναι ενδιαφέρον ότι οι μελέτες νευροαπεικόνισης που πληρούσαν τα κριτήρια των συγγραφέων όσον αφορά το ηλικιακό εύρος και την επίσημη διάγνωση του εθισμού στο διαδίκτυο διεξήχθησαν όλες στην Ασία, παρά τις πολλές περιπτώσεις εθισμού στο διαδίκτυο στη Δύση.
Σε όλες τις μελέτες που εξετάστηκαν, όταν οι έφηβοι με εθισμό στο διαδίκτυο συμμετείχαν σε δραστηριότητες που διέπονται από το δίκτυο εκτελεστικού ελέγχου του εγκεφάλου (π.χ. συμπεριφορές που απαιτούν προσοχή, προγραμματισμό, λήψη αποφάσεων και κυρίως παρορμητικότητα), οι εν λόγω περιοχές παρουσίασαν σημαντική διαταραχή στην ικανότητά τους να συνεργάζονται σε σύγκριση με εκείνες σε άτομα της ίδιας ηλικίας χωρίς εθισμό στο διαδίκτυο.
Όταν εμπλέκεται το δίκτυο προεπιλεγμένης λειτουργίας, τα αποτελέσματα ποικίλλουν περισσότερο - ωστόσο, η λειτουργική συνδεσιμότητα αναφέρεται συχνά ότι διαταράσσεται κατά τη διάρκεια εργασιών που απαιτούν αυτοέλεγχο και προσοχή. Τέτοιες αλλαγές στη σηματοδότηση θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι αυτές οι συμπεριφορές μπορούν να γίνουν πιο δύσκολο να εκτελεστούν, γεγονός που θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεάσει την ανάπτυξη και την ευημερία.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι συγγραφείς, «οι παρούσες απαντήσεις απλώς ζωγραφίζουν μια ατελή εικόνα που δεν απεικονίζει απαραίτητα τη χρήση του διαδικτύου ως κατεξοχήν θετική ή αρνητική».
Χρειάζονται περαιτέρω μελέτες που να περιλαμβάνουν περισσότερα άτομα από έναν ευρύτερο πληθυσμό για να επιβεβαιωθεί ο τρόπος με τον οποίο ο εθισμός στο διαδίκτυο αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος ελέγχει τις συμπεριφορές και συνεπώς τη γενική μας ευημερία.
Οι συγγραφείς προσθέτουν: «Η κατανόηση του πώς και πού ο εθισμός στο διαδίκτυο επηρεάζει τη λειτουργική συνδεσιμότητα στον εγκέφαλο των εφήβων, καθώς και η επανάληψη των μελετών fMRI με διάφορους πληθυσμούς μπορεί να καθοδηγήσει μελλοντικές παγκόσμιες θεραπευτικές παρεμβάσεις και παρεμβάσεις δημόσιας υγείας».