Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας εξοβελίζονται από πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Ήδη το το Παρίσι, η Βενετία, η Λισαβόνα, το Ντίσελντορφ, η Βρέμη, η Πράγα και το Βερολίνο έχουν απαγορεύσει την κυκλοφορία σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά κατηγορίας Euro 3 και προγενέστερα, ενώ πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Όσλο και η Στοκχόλμη που έχουν επιβάλλει τέλος εισόδου για το κέντρο της πόλης στα diesel οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 3-4).
Οι λόγοι που πάρθηκαν αυτές οι απαγορεύεις στοχεύουν πρώτα στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των ανθρώπων και της υγείας τους, ενώ εξέχουσα θέση κατέχει και η παθητική ασφάλειά τους.
Από την άλλη το κόστος της συντήρησης ενός παλαιότερου οχήματος είναι πολύ πιο ακριβό από την απόσβεση και συντήρηση ενός νεότερου, αφού συχνά ο ιδιοκτήτης αμελεί τη συχνή και σωστή συντήρηση του οχήματος του.
Επίσης τα αυξημένα επίπεδα θορύβου από τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας, σε σχέση με νεότερα οχήματα (πολύ περισσότερο με τα ηλεκτρικά), επιβαρύνουν τις ήδη «φορτωμένες» από ήχους και ρύπους πόλεις, καθιστώντας πολλές φορές την κατάσταση ανυπόφορη για τους κατοίκους της.
Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τα τέλη κυκλοφορίας είναι υψηλότερα για τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και έχουν τεθεί σε ισχύ για αυτά κυκλοφοριακοί περιορισμοί, προσπαθώντας να αποτρέψουν τους ιδιοκτήτες από την κυκλοφορία τους.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕΑΑ
Στην Αθήνα και λιγότερο στη Θεσσαλονίκη, όπου η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από ρύπους είναι μεγάλη λόγω του μεγάλου όγκου των αυτοκινήτων θα πρέπει άμεσα να βρεθούν λύσεις για την αντιμετώπιση του θέματος.
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου και Δικύκλων (ΣΕΑΑ) προτείνει μια σειρά από μέτρα για την αντιμετώπιση του θέματος. Αυτά προβλέπουν την αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κ.λπ.) με sticker ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (πχ. από 20 ως το πολύ 70 ευρώ ετησίως).
Ο ΣΕΑΑ προτείνει να υπάρξουν κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα της ηλικίας των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (20+ έτη). Θα πρέπει να υπάρξουν αυστηρότεροι τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.
Τέλος, να υπάρξουν έλεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση, ενώ θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στο δρόμο για αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και για αυτοκίνητα που έχουν χαλασμένα εξαρτήματα, όπως ελαστικά φώτα κ.λπ.
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Στο μεταξύ αυστριακό δικαστήριο διέταξε μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων να αποζημιώσει πλήρως μια πελάτισσα η οποία είχε αγοράσει από αυτήν ένα αυτοκίνητο Volkswagen λόγω της ύπαρξης σε αυτό ενός λογισμικού που παραποιούσε τις τιμές για τις εκπομπές ρύπων, ανακοίνωσε σήμερα το δικηγορικό γραφείο που την εκπροσώπησε.
Το εμποροδικείο της Βιένης εκτίμησε πως «αν η ενάγουσα γνώριζε ότι ένα λογισμικό που αποσκοπούσε να παραποιήσει τις εκπομπές στη διάρκεια δοκιμών είχε εγκατασταθεί στο εν λόγω αυτοκίνητο, δεν θα το είχε αγοράσει» σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης που επικαλείται το δικηγορικό γραφείο Poduschka.
Σύμφωνα με την πρωτόδικη αυτή απόφαση, η αντιπροσωπεία πρέπει να πάρει πίσω το όχημα, το οποίο είχε αγοραστεί έναντι 26.500 ευρώ το 2012, δίνοντας στην πελάτισσα τιμή ανώτερη από την τιμή αγοράς, 29.000 ευρώ, λόγω των τόκων.
«Πρόκειται για την πιο ευνοϊκή μέχρι σήμερα απόφαση για αγοραστή αυτοκινήτου», λέει το δικηγορικό γραφείο, που σημείωσε πως το δικαστήριο υπολόγισε τη μείωση της αξίας του αυτοκινήτου όχι ανάλογα με την ηλικία αλλά με τα χιλιόμετρα που είχαν διανυθεί. Καθώς αυτά ήταν λίγα (25.000 χλμ.), η μείωση της αξίας του ήταν κατώτερη από τους τόκους.
Η Volkswagen παραδέχθηκε το φθινόπωρο του 2015 ότι είχε τοποθετήσει σε 11 εκατομμύρια οχήματα ντίζελ ένα λογισμικό που μπορούσε να παραποιεί το αποτέλεσμα των αντιρυπαντικών τεστ και να αποκρύπτει τις εκπομπές ρύπων οι οποίες υπερέβαιναν μερικές φορές έως και 40 φορές τα νόμιμα επίπεδα.
Το σκάνδαλο αυτό έχει κοστίσει ήδη στην αυτοκινητοβιομηχανία περισσότερα από 25 δισεκ. δολάρια σε ανακλήσεις οχημάτων και δικαστικές διαδικασίες. Πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίας τέθηκαν επίσης εν αμφιβόλω για παρόμοιες πρακτικές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP