Δεκατρία εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που παράγουν «ακραία» επίπεδα τοξικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης κυκλοφορούν ακόμη στους δρόμους της Ευρώπης και του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με έκθεση, επτά χρόνια μετά την έκρηξη του σκανδάλου Dieselgate.
Το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT), αποκάλυψε το 2015 ότι πολλά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ήταν ιδιαίτερα ρυπογόνα, εκπέμποντας πολύ περισσότερα οξείδια του αζώτου στο δρόμο απ' ό,τι στις επίσημες δοκιμές. Το σκάνδαλο οδήγησε στη θέσπιση αυστηρότερων δοκιμών στην ΕΕ το 2019.
Ωστόσο, με βάση στοιχεία δοκιμών, η ICCT αποκάλυψε τώρα ότι περίπου 13 εκατ. ιδιαίτερα ρυπογόνα πετρελαιοκίνητα οχήματα που πωλήθηκαν από το 2009 έως το 2019 παραμένουν στους δρόμους. Άλλα 6 εκατ. ντίζελ έχουν «ύποπτα» επίπεδα εκπομπών, δήλωσε η ICCT. Τα αυτοκίνητα καλύπτουν 200 διαφορετικά μοντέλα που παράγονται από όλους τους μεγάλους κατασκευαστές.
Αντλώντας στοιχεία από 1.400 επίσημες κρατικές δοκιμές, η μελέτη διαπίστωσε ότι το 77% των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων Euro 6 (δηλαδή όσων συμμορφώνονται με τους υφιστάμενους κανόνες περί εκπομπών ρύπων) και το 85% των παλαιότερων οχημάτων Euro 5 έχουν «ύποπτα» αποτελέσματα δοκιμών, εμφανίζοντας υπερβολικές εκπομπές.
Η ICCT ισχυρίζεται ότι είναι «σχεδόν βέβαιο» ότι τα αυτοκίνητα με «ακραίες» εκπομπές χρησιμοποιούσαν μια συσκευή αποφυγής, ένα κομμάτι λογισμικού που μεταβάλλει ή απενεργοποιεί τις τεχνολογίες εκπομπών του οχήματος υπό ορισμένες συνθήκες.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος. Οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, που παράγονται σε μεγάλο βαθμό από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, εκτιμάται ότι οδηγούν σε 64.000 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο.
Πηγή: ICCT, The Guardian