Οι οδηγοί είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν με δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με την οδήγηση, όπως να ελέγξουν το τηλέφωνό τους ή να φάνε ένα σάντουιτς, όταν χρησιμοποιούν συστήματα μερικής αυτοματοποίησης, ενώ ορισμένοι παρακάμπτουν εύκολα τους κανόνες που έχουν τεθεί για τον περιορισμό της απόσπασης της προσοχής, όπως έδειξε νέα έρευνα την Τρίτη.
Το Ινστιτούτο Ασφάλισης για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων (IIHS) με το AgeLab του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης διεξήγαγε μηνιαίες μελέτες με δύο τέτοια συστήματα: το Autopilot της Tesla και το Pilot Assist της Volvo, για να εξετάσει τη συμπεριφορά των οδηγών όταν η τεχνολογία ήταν σε χρήση και πώς εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου.
Ενώ η έναρξη και η εμπορική διάθεση ταξί χωρίς οδηγό ήταν δυσκολότερη από ό,τι αναμενόταν, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου για την ανάπτυξη τεχνολογίας που αυτοματοποιεί εν μέρει τις συνήθεις εργασίες οδήγησης, ώστε να διευκολύνει και να κάνει ασφαλέστερη την οδήγηση για τους οδηγούς και να αποφέρει έσοδα στις εταιρείες.
Η βιασύνη αυτή έχει προκαλέσει ανησυχίες και δικαστικές διαμάχες σχετικά με τους κινδύνους απόσπασης της προσοχής των οδηγών και τα ατυχήματα που αφορούν την εν λόγω τεχνολογία. Οι μελέτες δείχνουν ότι χρειάζονται καλύτερες δικλείδες ασφαλείας για να διασφαλιστεί η προσεκτική οδήγηση, αναφέρει το IIHS στην έκθεση.
Χρησιμοποιώντας κάμερες και άλλους αισθητήρες, τα συστήματα μερικής αυτοματοποίησης μπορούν να κρατήσουν το αυτοκίνητό σας να κινείται στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας με την ταχύτητα που έχετε επιλέξει, επιβραδύνοντας για να αποφύγετε άλλα οχήματα και επιταχύνοντας ξανά όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος. Ωστόσο, οι οδηγοί υποτίθεται ότι πρέπει να δίνουν μεγάλη προσοχή στο τι συμβαίνει στο δρόμο και να είναι έτοιμοι να αναλάβουν ανά πάσα στιγμή. Όπως δείχνουν οι νέες μελέτες, δεν το κάνουν όλοι οι οδηγοί.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι οδηγοί έκαναν δευτερεύουσες δραστηριότητες που δεν αφορούσαν την οδήγηση, κοίταζαν μακριά από το δρόμο και είχαν και τα δύο χέρια μακριά από το τιμόνι πιο συχνά κατά τη διάρκεια των προειδοποιήσεων και κατά τα 10 δευτερόλεπτα πριν και μετά από αυτές, καθώς μάθαιναν πώς λειτουργούσαν οι υπενθυμίσεις προσοχής. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούσαν το σύστημα, τόσο λιγότερο χρόνο χρειάζονταν για να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι και πάλι μόλις σταματούσαν οι ειδοποιήσεις.
«Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι οι κλιμακούμενες, πολυτροπικές υπενθυμίσεις προσοχής είναι πολύ αποτελεσματικές στο να κάνουν τους οδηγούς να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους», δήλωσε η ανώτερη ερευνήτρια του IIHS Alexandra Mueller, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. «Ωστόσο, χρειάζονται καλύτερες διασφαλίσεις για να διασφαλιστεί ότι η αλλαγή συμπεριφοράς μεταφράζεται πραγματικά σε πιο προσεκτική οδήγηση».
«Αυτά τα αποτελέσματα είναι μια καλή υπενθύμιση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν», δήλωσε ο πρόεδρος του IIHS David Harkey. «Αν τους εκπαιδεύσετε να πιστεύουν ότι η προσοχή σημαίνει να σπρώχνουν το τιμόνι κάθε λίγα δευτερόλεπτα, τότε αυτό ακριβώς θα κάνουν».
«Και στις δύο αυτές μελέτες, οι οδηγοί προσάρμοσαν τη συμπεριφορά τους ώστε να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που αποσπούν την προσοχή», δήλωσε ο Harkey. «Αυτό καταδεικνύει γιατί τα συστήματα μερικής αυτοματοποίησης χρειάζονται πιο ισχυρές δικλείδες ασφαλείας για την πρόληψη της κακής χρήσης».