Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 23-09-2018, 18:00
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το φυσικό αέριο είναι μαζί με το σιδηροδρομικό δίκτυο, η υποδομή με τις περισσότερες υποσχέσεις στην Ήπειρο.

Εδώ και ένα χρόνο όμως, το όραμα του εναλλακτικού ενεργειακού δικτύου πήρε σχήμα, κυρίως μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στο περιφερειακό συνέδριο της Ηπείρου. Βέβαια, οι εξαγγελίες αυτές μάλλον δεν επιβεβαιώνονται από τη ροή των πραγμάτων…

Στις 24 Οκτωβρίου του 2017 λοιπόν, ο πρωθυπουργός είπε σε ομιλία του στα Γιάννενα ότι η Δημόσια Εταιρία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος (ΔΕΔΑ) έχει καταθέσει σχέδιο για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής σε 42 πόλεις  μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται Γιάννενα, Άρτα, Πρέβεζα και Ηγουμενίτσα. Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, προβλέπεται η κατασκευή 400 χλμ δικτύων φυσικού αερίου εντός της τετραετίας 2020-2023, που θα καλύπτουν  τον αστικό ιστό, με 15.000 συνδέσεις όλων των κατηγοριών καταναλωτών, με το μεγαλύτερο μέρος τους να αφορά παροχές προς οικιακούς καταναλωτές.  

Στην αρχή του καλοκαιριού του ’18 όμως, η εξέλιξη δεν συμφωνούσε με τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες. Η Ήπειρος δεν ήταν ανάμεσα στις αποφάσεις που υπέγραψαν οι (τότε) υπουργοί Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης και αναπληρωτής Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης, για την επέκταση του δικτύου.

Τέλη Ιουλίου του ’18, η ροή των πραγμάτων άλλαξε και πάλι. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το πλάνο 2018-2022, το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων την επέκταση στην Περιφέρεια Ηπείρου και συγκεκριμένα στους Δήμους Ιωαννιτών, Άρτας, Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας. Σύμφωνα με το πλάνο, πρόκειται να συνδεθούν 690 οικιακοί και 165 εμπορικοί νέοι τελικοί πελάτες, για τους οποίους προβλέπεται κατανάλωση που ανέρχεται 13.800 MWh (οικιακοί) και 16.500 MWh (εμπορικοί). Το κόστος εγκατάστασης ανέρχεται σε 6.563.796 ευρώ.

Ωστόσο και πάλι φαίνεται πως το πενταετές πλάνο της ΡΑΕ δεν ανταποκρινόταν ακριβώς στα προσδοκώμενα, στην Ήπειρο. Ο δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας αποκάλυψε ότι το σχέδιο προβλέπει δίκτυο που δεν αφορά τους βιομηχανικούς χρήστες.

Το σχέδιο της ΔΕΔΑ προβλέπει τη δημιουργία δικτύων στις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Ηπείρου, 69 συνολικά χλμ. – τα 30 από αυτά στα Γιάννενα. Στα δίκτυα αυτά, προβλέπεται να συνδεθούν 690 οικιακοί και 165 εμπορικοί νέοι τελικοί πελάτες, για τους οποίους προβλέπεται κατανάλωση που ανέρχεται αντίστοιχα σε 13.800 MWh για τους οικιακούς και 16.500 MWh για τους εμπορικούς τελικούς πελάτες. «μεταφερόμενο» δε φυσικό αέριο θα είναι CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο), και το σχέδιο προβλέπει συνολικά 9 σταθμούς  εκ των οποίων 3 στα Γιάννενα και 2 στις άλλες πόλεις.

Ούτε όμως αυτή η «σύντομη εκδοχή» φυσικού αερίου φαίνεται ότι είναι οριστική. Πριν από λίγες μέρες, ο κ. Μπέγκας μετέφερε όσα έγιναν σε εκδήλωση της ΡΑΕ στη ΔΕΘ, η οποία έγινε στο πλαίσιο της διαβούλευσης και τα οποία δεν ήταν καλά ως νέα. Φαίνεται ότι η Ήπειρος είναι στο τελευταίο στάδιο του προγράμματος της ΔΕΔΑ, για το… 2036.

Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο λοιπόν, το «προσδόκιμο» του φυσικού αερίου και της εγκατάστασή του στην Ήπειρο πήγε από τα πέντε χρόνια, στα δεκαοκτώ.

Στο μεταξύ, παρότι υπάρχει η γενική πρόσκληση για δημιουργία ενιαίου διεκδικητικού μετώπου από τον Δήμο Ιωαννιτών, η Περιφέρεια Ηπείρου μάλλον προτιμάει (και) παράλληλες δράσεις. Ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης εκτιμούσε, τον περασμένο Ιούνιο, ότι η μόνη πιθανότητα να έρθει το φυσικό αέριο στην Ήπειρο είναι η εγκατάσταση μονάδας LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στην Ηγουμενίτσα. Πρόσθεσε μάλιστα ότι μια μελέτη εκπονούσε η Poseidon για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Δήλωσε πάντως «μάχιμος» στο θέμα της διεκδίκησης, στο πλάι του δημάρχου, κατηγορώντας άλλους παράγοντες για όψιμο ενδιαφέρον στο θέμα.

Θα έρθει τελικά το φυσικό αέριο στην Ήπειρο ή θα μετατραπεί σε νέα «σιδηροδρομική σύνδεση»; Κάτι που είναι γνωστό από δεκαετίας, είναι ότι η εξάπλωση των δικτύων συναρτάται από την αγοραία απαίτηση. Ο κ. Καχριμάνης έχει διευκρινίσει ότι η Περιφέρεια έχει ζητήσει στοιχεία για τις καταναλώσεις από τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις, τα νοσοκομεία κ.λπ. αλλά υπάρχει δυστοκία απαντήσεων από τις επιχειρήσεις, ακόμη και από αυτές που είναι εγκατεστημένες στις Βιομηχανικές Περιοχές Ιωαννίνων και Πρέβεζας.

Έτσι, επί της παρούσης, το πιο… φυσικό αέριο στην πόλη θα το διαθέτει το αστικό ΚΤΕΛ, που έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΠΑ. Οι υπόλοιποι, θα περιμένουν…



200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
kaissa 2