ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: Ο πληθωρισμός πέφτει, οι τιμές στα τρόφιμα αυξάνονται

Εικόνα του άρθρου ΕΛΣΤΑΤ: Ο πληθωρισμός πέφτει, οι τιμές στα τρόφιμα αυξάνονται
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 07/07/2023, 16:47
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπορεί ο πληθωρισμός να συνεχίζει την καθοδική του πορεία (1,8% τον Ιούνιο, ωστόσο οι τιμές στα τρόφιμα συνεχίζουν να αυξάνονται και μάλιστα με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, Μάιο. 

Ο δείκτης διατροφής – μη αλκοολούχων ποτών κατέγραψε νέα επιτάχυνση σε σχέση με τον Μάιο, κατά 2,1%. Μάλιστα σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο, το ποσοστό αύξησης στα τρόφιμα ήταν στο 12,2% έναντι 11,6% τον Μάιο.

Σύμφωνα την ΕΛΣΤΑΤ, όλο και πιο εμφανής είναι η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα. Στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι τα γαλακτοκομικά και αυγά με ποσοστό 15,3%, λαχανικά 14,7%, έλαια-λίπη 14,2%, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά – χυμοί φρούτων 13,2% και κρέατα 11,4%.

Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός συνέχισε την πτωτική του πορεία κατά 21,7% και το φυσικό αέριο κατά 54,7% μετά και τη παραμονή της τιμής του φυσικού αερίου σε χαμηλά επίπεδα στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ. Τα καύσιμα – λιπαντικά μειώθηκαν κατά 21,4%. Αύξηση κατά 18,8% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο κατέγραψαν οι τιμές στα φαρμακευτικά προϊόντα.


Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,8% τον μήνα Ιούνιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου του 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 12,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,                    κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 7,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 7,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 3,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας,  άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 11,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 7,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς.
  • 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σε σχέση με τον Μάιο, η αύξηση του πληθωρισμού κατά 0,6% τον Ιούνιο  προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 2,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά φρούτα, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά λαχανικά.
  • 3,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στους κινηματογράφους-θέατρα.
  • 0,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 1,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.
  • 0,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 0,4% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back