Το προφανές λογικό, ότι το αποτέλεσμα μιας εκλογικής αναμέτρησης δεν μπορεί να αλλάζει κατά το δοκούν, αν δεν αρέσει στον οποιονδήποτε (ακόμα και στον υπουργό Εσωτερικών), μετά την εκλογική διαδικασία, επικύρωσε πρακτικά το Γ’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Είπε δηλαδή ότι ο διαβόητος «νόμος Θεοδωρικάκου» που άλλαξε το εκλογικό αποτέλεσμα στις αυτοδιοικητικές επιτροπές (στις οποίες ο νόμος Σκουρλέτη είχε δώσει ήδη πρόσθετες αρμοδιότητες…), ώστε να επωφελούνται οι δημαρχιακές παρατάξεις ανεξάρτητα αν είχαν ή όχι πλειοψηφία.
Το μικρό πραξικόπημα του υπουργού (τότε) Εσωτερικών, «αγκάλιασαν» δημοτικές και αυτοδιοικητικές αρχές που τις συνέφερε, μεταξύ των οποίων και η ετερόκλητη πολιτικά σύμπραξη στη δημοτική αρχή του Δήμου Ιωαννιτών.
Με την απόφαση 760/2022, το ΣτΕ κρίνει αντισυνταγματική τη μεταβολή του τρόπου συγκρότησης δημοτικών επιτροπών και διοικήσεων συμβουλίων νομικών προσώπων. «Οι διατάξεις των άρθρων 2 και 6 του Ν. 4623/2019, 10 του Ν. 4625/2019, καθώς και 177 του Ν. 4635/2019, με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής, της επιτροπής ποιότητας ζωής, καθώς και των Δ.Σ. δημοτικών νομικών προσώπων, προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου, κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26.5.2019 και της 2.6.2019 δημοτική περίοδο, είναι αντισυνταγματικές» αναφέρει η απόφαση.
Η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί ένα τεράστιο ζήτημα, καθώς σε Δήμους όπως των Ιωαννίνων, η μεν δημοτική αρχή προβάλλει αποφάσεις όπως πχ για τα απορρίμματα και τον οδοφωτισμό led, που λήφθηκαν στην Οικονομική Επιτροπή όπου έχει τη «θεοδωρικάκειο πλειοψηφία» και αγνοεί αποφάσεις που έλαβε το δημοτικό συμβούλιο, στις οποίες ψηφοφορίες έχασε…
«Οι εν λόγω διατάξεις, κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26.5.2019 και της 2.6.2019 δημοτική περίοδο (1.9.2019 - 31.12.2023), παραβιάζουν τα δικαιώματα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, καθώς και τις αρχές της ελεύθερης και ανόθευτης εκδήλωσης της λαϊκής θέλησης, ως έκφρασης της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας, και της ισότητας των όρων του εκλογικού ανταγωνισμού» σημειώνει καθαρά η, κατά πλειοψηφία απόφαση.
Ανάμεσα στις πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις του ΣτΕ, που εκθέτουν ανεπανόρθωτα τον υπουργό, είναι και η εξής: «Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψήφισης των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής του Ν. 4555/2018, ώστε να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος η κατά τα ανωτέρω τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων».
Σημειώνεται ότι δύο παρατάξεις της αντιπολίτευσης στον Δήμο Ιωαννιτών έχουν προσφύγει και αυτές, με παρεμφερή συλλογιστική, στο ΣτΕ, με επιπρόσθετο στοιχείο τις αρμοδιότητες των επιτροπών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη απόφαση δεν αφορά τη δική τους προσφυγή, η οποία αναμένεται να εκδικαστεί σε δύο περίπου μήνες.
Τέλος, η απόφαση καθαυτή του τμήματος του ΣτΕ δεν είναι τυπικά δεσμευτική, ακόμα. Θα πρέπει να περάσει από την ολομέλεια και να γίνει δεκτή εκεί. Είναι όμως μια πολύ ενδεικτική απόφαση που δημιουργεί κλίμα και νομικό δεδομένο, για μια πάρα πολύ κακή και αντιδημοκρατική παρέμβαση της κυβέρνησης. Εάν και εφόσον η απόφαση γίνει οριστική και σε συνάρτηση με το χρόνο που θα γίνει αυτό, θα έχουν ενδιαφέρον οι «παρενέργειες» της παρέμβασης Θεοδωρικάκου στη δημόσια διοίκηση...