ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

ΕΚ: Φρένο στην ψευδοοικολογική σήμανση των προϊόντων

Εικόνα του άρθρου ΕΚ: Φρένο στην ψευδοοικολογική σήμανση των προϊόντων
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 18/01/2024, 09:58
ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

Απαγόρευση των γενικόλογων περιβαλλοντικών ισχυρισμών και άλλων παραπλανητικών πληροφοριών στις ετικέτες καθώς και πιο ευδιάκριτες πληροφορίες για την εγγύηση των προϊόντων και καθιέρωση νέου σήματος επέκτασης εγγύησης περιλαμβάνονται στην οδηγία που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η οδηγία, η οποία εγκρίθηκε σήμερα με 593 ψήφους υπέρ, 21 κατά και 14 αποχές, αποσκοπεί στην καλύτερη προστασία των καταναλωτών από την παραπλανητική διαφήμιση και τους βοηθά να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις όσον αφορά τα προϊόντα που αγοράζουν. 

Για να επιτευχθεί αυτό, σημειώνεται στην σχετική ανακοίνωση, θα προστεθούν στον κατάλογο των απαγορευμένων εμπορικών πρακτικών της ΕΕ ορισμένες προβληματικές τακτικές μάρκετινγκ που σχετίζονται με την προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας («greenwashing») και την πρόωρη αχρήστευση των προϊόντων.

Διαφημίσεις

Οι νέοι κανόνες καθιστούν πιο σαφείς και πιο αξιόπιστες τις πληροφορίες που αναγράφονται στα προϊόντα, απαγορεύοντας τη χρήση γενικόλογων περιβαλλοντικών ισχυρισμών όπως «φιλικό προς το περιβάλλον», «φυσικό», «βιοδιασπώμενο», «φιλικό προς το κλίμα» ή «οικολογικό», όταν αυτοί δεν αποδεικνύονται με στοιχεία.

Επίσης, η νέα οδηγία ρυθμίζει τη χρήση των σημάτων βιωσιμότητας, δεδομένης της σύγχυσης που επικρατεί μεταξύ των καταναλωτών λόγω της πληθώρας τέτοιων σημάτων, τα οποία δεν είναι εύκολα συγκρίσιμα. Στο μέλλον, στην ΕΕ θα επιτρέπονται μόνο σήματα βιωσιμότητας που βασίζονται σε επίσημα συστήματα πιστοποίησης ή θεσπίζονται από δημόσιες αρχές.

Επιπλέον, η οδηγία θα απαγορεύσει να προβάλλονται ισχυρισμοί ότι ένα προϊόν έχει ουδέτερο, μειωμένο ή θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, επειδή χρησιμοποιεί συστήματα «αντιστάθμισης εκπομπών».

Ανθεκτικότητα

Άλλος σημαντικός στόχος της νέας οδηγίας είναι να δίνουν οι κατασκευαστές και οι καταναλωτές μεγαλύτερη έμφαση στην ανθεκτικότητα των προϊόντων. Στο εξής θα πρέπει να είναι πιο ευδιάκριτες οι πληροφορίες που αφορούν την εγγύηση ενός προϊόντος, ενώ θεσπίζεται και ένα νέο, εναρμονισμένο σήμα που θα επιτρέπει στα προϊόντα με μεγαλύτερη διάρκεια εγγύησης να ξεχωρίζουν περισσότερο.

Οι νέοι κανόνες θα απαγορεύσουν επίσης να προβάλλονται αβάσιμοι ισχυρισμοί περί της ανθεκτικότητας ενός προϊόντος (π.χ. ότι ένα πλυντήριο θα αντέξει 5.000 κύκλους πλυσίματος, αν κάτι τέτοιο δεν ισχύει σε κανονικές συνθήκες), να προτρέπονται οι καταναλωτές να αντικαθιστούν τα αναλώσιμά τους πιο νωρίς από ό,τι είναι απολύτως αναγκαίο (όπως π.χ. συμβαίνει συχνά με τα μελάνια εκτυπωτών) και να παρουσιάζονται προϊόντα ως επισκευάσιμα, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back