Οι χώρες της ΕΕ συζητούν ένα συμβιβαστικό σχέδιο για τους νέους κανονισμούς σχετικά με τις εκπομπές ρύπων για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, το οποίο αμβλύνει τα όρια και παρατείνει την ημερομηνία έναρξης των περικοπών, όπως προκύπτει από έγγραφο της Τετάρτης, που επικαλείται το Reuters.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε να αυστηροποιεί σταδιακά τα όρια εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων γνωστό ως «Euro 1», από το 1992. Η Επιτροπή πρότεινε την τελευταία δέσμη κανόνων, «Euro 7», πέρυσι το Νοέμβριο.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιταχθεί στο Euro 7, λέγοντας ότι είναι πολύ δαπανηρό και ότι τα περιβαλλοντικά οφέλη θα είναι αμελητέα. Υποστηρίζουν ότι, καθώς οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 πρόκειται να απαγορευτούν το 2035, θα ήταν προτιμότερο να επικεντρωθούν οι επενδύσεις στην ενίσχυση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων για να καλυφθεί η μελλοντική ζήτηση.
Η Ισπανία, η οποία ασκεί την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, ήλπιζε να παρουσιάσει το συμβιβαστικό σχέδιο στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας την επόμενη εβδομάδα, αλλά οι χώρες δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει, δήλωσαν διπλωματικές πηγές στο Reuters.
Στο σχέδιο που παρουσίασε η Ισπανία, οι προθεσμίες εφαρμογής στα μέσα του 2025 για τα αυτοκίνητα και στα μέσα του 2027 για τα φορτηγά θα μετατεθούν. Τα αυτοκίνητα και τα μικρά φορτηγά θα πρέπει πλέον να συμμορφώνονται μόνο 24 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού και 48 μήνες για τα λεωφορεία και τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.
Η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχική Δημοκρατία ήταν μεταξύ των οκτώ χωρών που πίεζαν για την αποδυνάμωση των νέων ορίων εκπομπών της ΕΕ.
Αντιδράσεις
Η ΜΚΟ για τις καθαρές μεταφορές, Transport and Environment, επέκρινε το σχέδιο λέγοντας ότι οι χώρες «υπέκυψαν στις απειλές των αυτοκινητοβιομηχανιών... καταδικάζοντας τους ανθρώπους σε αναπόφευκτες ασθένειες και πρόωρο θάνατο για τις επόμενες δεκαετίες».
«Σε αυτή τη νέα πρόταση της ισπανικής προεδρίας: Τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα έχουν αποδυναμωθεί. Καμία αλλαγή στα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά σε σχέση με το Euro 6, ακόμη και για το ντίζελ που επιτρέπεται να εκπέμπει περισσότερη ρύπανση NOx (οξείδιο του αζώτου) από ό,τι η βενζίνη», ανέφερε η ΜΚΟ την Τετάρτη.