Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 3-02-2021, 08:56
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ένα ιδιότυπο πρόβλημα δυσκολίας μετακινήσεων αντιμετωπίζουν οι, ηλικιωμένοι-ες κυρίως, κάτοικοι των χωριών του νομού Ιωαννίνων.

Το πρόβλημα διογκώνεται, από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί για τις μεγαλύτερες ηλικίες και ο βασικός υπεύθυνός του, είναι το υπεραστικό ΚΤΕΛ. Δρομολόγια από και προς τα χωριά του νομού Ιωαννίνων δεν γίνονται και οι κάτοικοι που πρέπει να μεταβούν για κάποια δουλειά τους στα Γιάννενα ή για εμβολιασμό σε ένα από τα τρία κέντρα της πόλης (και του νομού…), πρέπει, εφόσον δεν έχουν κάποιο μεταφορικό μέσο, να πάρουν ταξί.

Ούτε και εκεί όμως είναι απλά τα πράγματα, αφενός οικονομικά, γιατί το ταξί κοστίζει πολύ περισσότερο από το εισιτήριο του λεωφορείου, αφετέρου γιατί υπάρχει ο περιορισμός των δύο επιβατών ανά όχημα.

Ένας εναλλακτικός τρόπος είναι η μεταφορά που εξασφαλίζει ο Δήμος Ιωαννιτών, που φτάνει όμως μέχρι τα όρια του Δήμου…

Αυτή την περίοδο, τα μόνα δρομολόγια που κάνει το υπεραστικό ΚΤΕΛ είναι τα μαθητικά, που ξεκίνησαν πάλι. Σημειώνεται ότι τα δρομολόγια εντός νομού, δεν απαγορεύονται.

Με το σοβαρό θέμα ασχολήθηκε με δηλώσεις του και ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης. Δεν ανακοίνωσε κάποια δραστική παρέμβαση, είπε όμως ότι το θέμα θα πάει στον υφυπουργό Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη.

«Με έστειλε στον κ. Κεφαλογιάννη (σ.σ. ο πρωθυπουργός) και μου είτε ότι μέσα στην εβδομάδα θα γίνει σύσκεψη με τα τέσσερα ΚΤΕΛ της Ηπείρου και θα κληθώ κι εγώ» είχε δηλώσει. Δεν υπάρχει ενημέρωση, έκτοτε…

Στις ίδιες δηλώσεις ο κ. Καχριμάνης παρέπεμψε σε ένα «νόμο του 2001, του Βερελή, όταν έγιναν ΑΕ» τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, σχετικά με τις δυνατότητες που έχουν να δηλώσουν αδυναμία σύνδεσης με δρομολόγια, τις πρωτεύουσες νομών με την ενδοχώρα.

Ο νόμος 2963/2001 αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ο ελάχιστος αριθμός υποχρεωτικών δρομολογίων για αστικές ή υπεραστικές γραμμές καθορίζεται με απόφαση «του νομάρχη της έδρας του ΚΤΕΛ, μετά από εισήγηση του ΚΤΕΛ και γνώμη των οικείων ΟΤΑ πρώτου βαθμού αν πρόκειται για αστικές γραμμές ή της ΤΕΔΚ αν πρόκειται για υπεραστικές».

Επίσης, ο νόμος προβλέπει ότι «σε κάθε υπεραστική επιβατική γραμμή που βρίσκεται μέσα στα όρια του νομού, πρέπει να γίνεται περιοδικά, ανά μια, δύο κ.λπ. μέρες, ένα τουλάχιστο δρομολόγιο».

Ο ίδιος νόμος, αναφέρει:

«Αν η μέση πληρότητα αποδεικνύεται ότι είναι κατώτερη του 20%, το Κ.Τ.Ε.Λ, μπορεί: α) να αρνηθεί τη συνέχιση εκμετάλλευσης της γραμμής, β) να προτείνει στο αρμόδιο όργανο σχετική τροποποίηση της εκμετάλλευσης της γραμμής, ιδίως ως προς τη συχνότητα των δρομολογίων και την έναρξη και λήξη αυτών, γ) να προτείνει στον οικείο Ο.Τ.Α., εφόσον επιθυμεί τη συνέχιση λειτουργίας της γραμμής με τους ήδη καθορισμένους όρους, τη σύναψη σύμβασης για την κάλυψη των απωλειών εσόδων τουλάχιστον στο ποσοστό του 20%. Αν το Κ.Τ.Ε.Λ. αρνηθεί την εκμετάλλευση της νέας γραμμής, αυτή δύναται να ανατίθεται στον οικείο Ο.Τ.Α, πρώτου βαθμού από το Γ ενικό Γραμματέα της Περιφέρειας σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού, εφόσον όμως δεν έχει αρνηθεί την πρόταση για κάλυψη των απωλειών εσόδων στο ποσοστό του 20%».

Βέβαια, αυτή η περίοδος δεν έχει συνηθισμένα χαρακτηριστικά και οι μεταφορές επέχουν πάντα θέση κοινωνικής ανάγκης και ζητήματος. Το υπεραστικό ΚΤΕΛ έχει πληγεί και αυτό από την πανδημία, οι εργαζόμενοι οδηγοί είναι οι περισσότεροι (αν όχι όλοι) σε αναστολή, ωστόσο η υπηρεσία που παρέχει είναι αναγκαία και θα έπρεπε να είχε δοθεί λύση.

Σημειώνεται επίσης ότι από τον περασμένο Νοέμβριο, έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ η έκτακτη επιδότηση (και) των υπεραστικών ΚΤΕΛ, με ποσό 15.785.000 ευρώ ως αποζημίωση για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2020.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
espa