O Δήμος Ιωαννιτών πασχίζει εδώ και κάποιο διάστημα να αποκτήσει αυτό που ο ίδιος ονομάζει «ψηφιακή παρουσία». Οι προσπάθειες κυμαίνονται από φιλότιμες έως αποσπασματικές, με τα δύο αυτά χαρακτηριστικά συχνά να συμβαδίζουν.
Πλέον, η επιτακτική ανάγκη της τουριστικής προβολής φέρνει σε πρώτο πλάνο την ανάγκη συστηματικής προώθησης και τελικά, παρουσίας στο διαδίκτυο και ειδικότερα, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πριν από λίγο καιρό, o Δήμος παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας μεγάλης εκστρατείας προβολής, η οποία κράτησε τέσσερις μήνες (Μάρτιος-Ιούνιος 2021) και κόστισε κοντά στα 13.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα, δαπανήθηκαν 7.950 ευρώ στο δίκτυο της Google, με «λέξεις-κλειδιά» στη μηχανή αναζήτησης (γράφεις κάποια λέξη και σου προτείνονται κάποια αποτελέσματα, πχ τα Γιάννενα ως προορισμός αν αναζητήσεις «ταξίδι») και με τοποθετήσεις μπάνερ (είναι οι διαφημίσεις με το μπλε βελάκι στο δεξί πάνω μέρος, που βλέπουμε στα sites και η προβολή τους γίνεται ανάλογα με τις σελίδες που επισκέπτεται ή τις αναζητήσεις που κάνει ο χρήστης). Επίσης, δαπανήθηκαν από 2.500 ευρώ σε facebook και Instagram.
Πόσο «ισχυρό» είναι όμως το ψηφιακό αποτύπωμα που απέκτησε ο Δήμος Ιωαννιτών;
Καταρχάς, η καμπάνια είχε καλά αποτελέσματα, κυρίως ποσοτικά, αλλά και κάποια ποιοτικά. Η εταιρία που την ανέλαβε είναι μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και ικανές στο χώρο και τα ποσά που διατέθηκαν, επέστρεψαν ικανοποιητικά αποτελέσματα. Ίσως λίγο πιο ακριβά από το μέσο όρο (π.χ. το κόστος ανά κλικ στη Google είναι στο 0,10 ευρώ), αλλά και πάλι, για μια καμπάνια που απαιτεί γρήγορα και μαζικά, κυρίως ποσοτικά αποτελέσματα, με «όχημα» ένα πολύ δημοφιλές διαφημιστικό προκείμενο όπως ο τουρισμός, δεν είναι άσχημα.
Το θέμα είναι αλλού και δεν είναι τόσο τεχνικό, όσο ουσίας. Τι θεωρεί ο Δήμος Ιωαννιτών ως «ισχυρή ψηφιακή παρουσία»;
Αυτό που επιτεύχθηκε με την τετράμηνη καμπάνια, είναι οι βάσεις για μια καλή παρουσία. Τα χαρακτηριστικά της εκστρατείας (τοποθετήσεις, στόχευση κ.λπ.) υποδηλώνουν κάτι τέτοιο, καθώς ζητούμενα όπως για παράδειγμα η τουριστική προβολή των Ιωαννίνων, δεν μπορούν να σταθμιστούν.
Και αυτό συμβαίνει γιατί ο Δήμος Ιωαννιτών δεν είναι ξενοδόχος και οι «μετατροπές» της καμπάνιας σε αυτό το κομμάτι, της μέτρησης αποτελεσματικότητας με τις επισκέψεις στην πόλη για τουρισμό, δεν μπορεί να μετρηθεί, επί του παρόντος. «Μετατροπή» σε μια εκστρατεία προβολής ορίζεται το αποτέλεσμα που θέτει ο φορέας, αν δηλαδή οι χρήστες-τριες επισκεφθούν έναν ιστότοπο ή μια επίσημη σελίδα στο facebook ή στο Instagram, πόσο θα μείνουν εκεί (άρα και πόσο περιεχόμενο θα διαβάσουν), πόσα λεπτά ενός βίντεο θα δούνε κ.λπ.
Αυτό που κυρίως οι τουριστικοί επιχειρηματίες επιθυμούν, είναι ένα άλλο είδος μετατροπής: βλέπεις κάποια διαφήμιση-κλείνεις κάποια διανυκτέρευση, ας πούμε. Αυτή είναι μια πολύ πιο σύνθετη διαδικασία και απαιτεί άλλου είδους στρατηγικές. Ο Δήμος δεν μπορεί να τις εφαρμόσει μόνος του και αυτό είναι απόλυτα λογικό, καθότι δεν… διαθέτει δωμάτια. Μπορεί ωστόσο να συνδιαμορφώσει μια «διαδικτυακή στρατηγική», μαζί με τους τουριστικούς επιχειρηματίες που ένα κομμάτι της, θα είναι και το παραπάνω. Φυσικά, θα χρειαστεί μια διαρκής, στοχευμένη και όχι ευκαιριακή συνεργασία για κάτι τέτοιο.
Εκεί που ο Δήμος φάνηκε υπεραισιόδοξος, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της καμπάνιας, είναι το κατά πόσο ισχυρή είναι η γενική του παρουσία στο διαδίκτυο.
Εν συντομία, δεν είναι ισχυρή. Αυτούς τους 4 μήνες της εκστρατείας ήταν περισσότερο αναγνωρίσιμη και έβαλε βάσεις για κάτι περισσότερο, αλλά για να γίνει διαχρονικά ισχυρή, θα χρειαστεί μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στρατηγική, μόνιμη επένδυση στην προβολή και κυρίως, σταθερές ομάδες διαχειριστών των επίσημων λογαριασμών και σελίδων. Ο Δήμος Ιωαννιτών παραμένει πιο σοβαρός από άλλους Δήμους του νομού Ιωαννίνων, όπου κατά καιρούς, οι επίσημες σελίδες τους στο facebook διαφημίζουν το αγαπημένο… κόμμα ή την ποδοσφαιρική ομάδα του εκάστοτε δημάρχου, αλλά αυτό δεν αρκεί.
Μια βασική αρχή του διαδικτύου είναι το «authority», κατά πόσο δηλαδή μια ιστοσελίδα φορέα ή ακόμα και μια σελίδα στο facebook, αξιοποιούν το συνδυασμό «χρόνια ύπαρξης+επένδυση προβολής+μόνιμη και συστηματική παρουσία», με την τελευταία να είναι η πιο σημαντική. Εύκολες και γρήγορες λύσεις υπάρχουν στην «πιάτσα». Για παράδειγμα, με 100, 200 ή 500 ευρώ αγοράζονται έως και 1.000.000 επισκέψεις σε sites, που φυσικά είναι ψεύτικες και «αυτόματες». Στο 99,9% των περιπτώσεων είναι επιβλαβείς και επί της ουσίας υποβαθμίζουν την ψηφιακή παρουσία των σελίδων.
Ο Δήμος και οι επιμέρους φορείς του, πέρα από φιλότιμες προσπάθειες, έχει πολύ δρόμο ακόμα μπροστά του. Το πρωτότυπο περιεχόμενο και η συστηματική παρουσία στο διαδίκτυο είναι τα πιο βασικά σημεία μιας στρατηγικής που θα φέρει αποτελέσματα, όχι μόνο στην τουριστική προβολή, αλλά και στη γενική ύπαρξη στο ίντερνετ.
(φωτό: Δ. Κατσάνος)