ΓΙΑΝΝΕΝΑ

3,06 εκατ. ευρώ: «Έξυπνη», βιώσιμη πόλη ή και τα δύο;

Εικόνα του άρθρου 3,06 εκατ. ευρώ: «Έξυπνη», βιώσιμη πόλη ή και τα δύο;
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/09/2023, 11:46
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

To ποσό των 3,06 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ ετοιμάζεται να διαθέσει ο Δήμος Ιωαννιτών, για μια σειρά έργα που εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία των «ψηφιακών».

Για την ακρίβεια, η Οικονομική Επιτροπή ενέκρινε τους όρους δημοπράτησης χτες, οπότε ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς γενικά.

Το έργο φέρει και τον βαρύγδουπο τίτλο «Ελληνικές έξυπνες πόλεις: Επενδύσεις σε υποδομές και συστήματα SSC για ένα βιώσιμο & πράσινο αστικό μέλλον», ο οποίος συχνά υπολείπεται ουσίας γιατί «έξυπνες» οι πόλεις δεν γίνονται από μόνες τους τέτοιες και προαπαιτούν και «έξυπνους πολίτες», ακόμα και όταν δεν υπάρχει η, ταλαιπωρημένη στα Γιάννενα, ευρεία έννοια της «υψηλής τεχνολογίας».

Το έργο προβλέπει μεταξύ άλλων το ποσό του 1,240 εκατ. ευρώ για τα εξής:

Δεκαέξι συστήματα «έξυπνων διαβάσεων». Ο Δήμος έκανε ήδη την αρχή σε αυτό τον τομέα, με εγκαταστάσεις σε κάποια φανάρια της πόλης, χωρίς όμως συγκλονιστική επιτυχία. Δεν νοείται τα ηχητικά σήματα για ανθρώπους με προβλήματα όρασης, να είναι ίδια και όταν είναι πράσινο και όταν είναι κόκκινο, το φανάρι για τους πεζούς…

Επίσης, υπάρχει πάντα ανοιχτό το ερώτημα, αν «έξυπνο» είναι μόνο το ηλεκτρονικό, παγίδα στην οποία πέφτουν συχνά οι φορείς. Για παράδειγμα, οι μόνιμες διαβάσεις με κυβόλιθο που τοποθετούνται σποραδικά στα Γιάννενα, είναι μια πολύ πιο βιώσιμη, χρήσιμη και τελικά, πιο «έξυπνη» υποδομή.

Επίσης προβλέπονται «δέκα σύγχρονες έξυπνες στάσεις λεωφορείων».

Επειδή η λέξη «έξυπνη» είναι και λίγο «πιπέρι και στα λάχανα», συνήθως στις στάσεις αστικών σημαίνει ότι έχουν σημεία φόρτισης, κάποια ενεργειακή αυτονομία, δίνουν επίσης κάποιες πληροφορίες για δρομολόγια, ενδεχομέως- αυτό το τελευταίο εν μέρει γίνεται ήδη στα Γιάννενα.

Ένα ενδιαφέρον τμήμα του έργου, είναι το «σύστημα οπτικών αισθητήρων για την παρακολούθηση της ασφάλειας κρίσιμων υποδομών και πολιτών, παρακολούθησης της κυκλοφορίας και αποτροπής της παράνομης και αντικοινωνικής στάθμευσης με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης».

Θα είχε πραγματικά ενδιαφέρον αν ο Δήμος εξηγούσε ακριβώς τι περιλαμβάνει το έργο, πέραν των 34 καμερών στα σημεία παρέμβασης και πώς αποτρέπεται η «αντικοινωνική στάθμευση», με αυτές.

Τέλος, σε αυτό το κομμάτι του έργου, περιλαμβάνονται και δύο «έξυπνα ηλιακά δέντρα».

Αυτά τα τεχνητά δέντρα δεν είναι δα τόσο «έξυπνα», όσο αστικά διακοσμητικά. Στο Μαρούσι πχ, το ψηφιακό τους δέντρο περιλαμβάνει σημεία φόρτισης, λαμπτήρες led και άλλα αντίστοιχα.

Το δεύτερο υποέργο είναι οι «Δράσεις δημιουργίας Έξυπνης Πόλης στον Δήμο Ιωαννιτών – Δράσεις πολιτικής προστασίας, δημιουργίας μοντέλου πόλης και τουριστικού οδηγού» με προϋπολογισμό 694.400 ευρώ.

Η πιο σημαντική δράση του, είναι η δημιουργία Digital Twin: Ο «Ψηφιακός Δίδυμος», που ο Δήμος δεν εξηγεί καν τι είναι στην ανακοίνωσή του (κακώς, καθώς είναι μια ενδιαφέρουσα υποδομή), είναι ουσιαστικά η δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου της πόλης, το οποίο χρησιμοποιείται για προσομοιώσεις εφαρμογών (από δημόσια έργα μέχρι έκτακτες περιστάσεις), συντήρησης υποδομών κ.α.

Είναι μια εφαρμογή πολύ μεγαλύτερης σημασίας από αυτή που ο Δήμος φαίνεται να της δίνει, από τις ανακοινώσεις του.

Επίσης, στο ίδιο υποέργο προβλέπεται το σύστημα «συντονισμού και διαχείρισης κρίσεων, έγκαιρης ανίχνευσης και διαχείρισης δασικών πυρκαγιών».

Τέλος, προβλέπεται και ένας «ψηφιακός οδηγός πόλης με δυνατότητα πολυκαναλικής λειτουργίας. Δηλαδή, σύμφωνα με την περιγραφή, ένα πλέγμα ψηφιακής και πραγματικής τουριστικής ενημέρωσης, είτε στις συσκευές του χρήστη, είναι με «infokiosks».

Σημειώνεται ότι αφενός, τέτοιες εφαρμογές υπάρχουν ήδη στην πόλη, άλλες ενδιαφέρουσες, άλλες μέτριες, άλλες πρακτικά άχρηστες και ότι αφετέρου, τα infokiosks είναι ένα παρωχημένο μοντέλο που έχει ξαναχρησιμοποιηθεί, ανεπιτυχώς, ακόμα και όταν ήταν επίκαιρο…

Το τρίτο υποέργο περιλαμβάνει δράσεις συνδεσιμότητας και λοιπές οριζόντιες δράσεις με 1,134 εκατ. ευρώ.

Εδώ, περιλαμβάνεται το «Κέντρο Επιτελικής Διαχείρισης Έξυπνης Πόλης» και «συστήματα κυβερνοασφάλειας», χωρίς περαιτέρω επεξηγήσεις.

Θα είχαν ενδιαφέρον ωστόσο, ειδικά σε ό,τι αφορά την «οριζόντια» διασύνδεσή τους (πχ, το κέντρο διαχείρισης θα περιλαμβάνει και τον ‘Ψηφιακό Δίδυμο’;»).

Τέλος, προβλέπεται η «επέκταση του ασύρματου δημόσιου δικτύου, το οποίο αυτή τη στιγμή στα Γιάννενα είναι σχεδόν ανεκδοτολογικό: σε ελάχιστα σημεία λειτουργεί, ειδικά στα υπαίθρια είναι ανύπαρκτο και είναι μια απόδειξη ότι η «αστική εξυπνάδα» απαιτεί συχνά πολύ, πολύ μικρές αυτονόητες παρεμβάσεις που συχνά, δεν γίνονται…

Σχετικές δηλώσεις έκανε ο αντιδήμαρχος Φώτης Βάββας, τονίζοντας το κατά πόσο εντάσσεται η συγκεκριμένη έγκριση δημοπράτησης στο γενικότερο όραμα για το σύγχρονο Δήμο, κ.λπ.

Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης το εξής: ότι μια πόλη, εκτός του ότι δεν γίνεται «έξυπνη» μόνο με δημόσιες πρίζες και wifi, χρειάζεται και περισσότερα πράγματα, όπως για παράδειγμα, πώς θα γίνουν αυτές οι υποδομές. Αν δηλαδή θα είναι πραγματικά βιώσιμες, με ανοιχτό λογισμικό (που είναι πολύ πιο «πράσινο» και βιώσιμο από τις corporate εκδοχές) και όντως «ευθυγραμμίζει» την πόλη με τις σύγχρονες, ευρωπαϊκές τάσεις ή θα εξελιχθεί σε μια ακόμα επένδυση που θα καταλήξει ημιχρήσιμη ή και άχρηστη…

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back