H Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) έθεσε από χθες και έως τις 19 Ιουνίου σε διαβούλευση τα ρυθμιστικά μέτρα που προτίθεται να επιβάλει ενόψει της λήξης των έκτακτων μέτρων στις 30 Σεπτεμβρίου, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων και αλλαγές στους τύπους των τιμολογίων..
Σύμφωνα με την ΡΑΕ οι τέσσερις κατηγορίες τιμολογίων που θα προσφέρονται από την 1η Οκτωβρίου είναι οι εξής:
- Προϊόντα Ορισμένου Χρόνου και Σταθερής Τιμολόγησης, με σταθερή τιμή προμήθειας (ευρώ/κιλοβατώρα) για όλη την περίοδο ισχύος της σύμβασης προμήθειας
- Προϊόντα Κυμαινόμενης Τιμολόγησης με ανακοίνωση τιμής την 1η κάθε μήνα, με την τιμή προμήθειας (ευρώ/KWh) να προκύπτει από μαθηματική φόρμουλα που θα περιγράφεται στους της σύμβασης προμήθειας και θα συνδέεται με δείκτες της χονδρεμπορικής αγοράς που εκκαθαρίζονται πριν την έναρξη του μήνα τιμολόγησης, ). Ο δείκτης αυτός μπορεί να είναι π.χ. η μέση τιμή της αγοράς Επόμενης ημέρας του προηγούμενου διμήνου.
- Προϊόντα Κυμαινόμενης Τιμολόγησης με ανακοίνωση τιμής μετά το μήνα εφαρμογής. Τιμολόγια με κυμαινόμενη χρέωση, για όλη την περίοδο ισχύος της σύμβασης. Σε αυτή την περίπτωση, ο μαθηματικός τύπος εξαρτάται από παράμετρο (ή παραμέτρους) της χονδρεμπορικής αγοράς που δεν έχει «κλειδώσει» πριν την έναρξη του μήνα τιμολόγησης (της 1ης μέρας κάθε μήνα). Αυτή μπορεί να είναι πχ η μέση τιμή της αγοράς Επόμενης ημέρας για τον μήνα που θα ισχύσει η χρέωση (δηλαδή η χρέωση π.χ. του τιμολογίου Ιουνίου να εξαρτάται από την τιμή στην οποία θα κλείσει τον Ιούνιο η χονδρεμπορική αγορά). Πάντως, η παράμετρος αυτή δεν θα πρέπει να «κλειδώνει» αργότερα από ένα δίμηνο από τον μήνα ισχύος της χρέωσης
- Προϊόντα Δυναμικής Τιμολόγησης που προσφέρονται σε καταναλωτές που διαθέτουν «έξυπνους» μετρητές
Επίσης, όπως αναφέρει η ΡΑΕ η αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας με κυμαινόμενο τιμολόγιο θα παραμείνει χωρίς «πέναλτι», μετά την 1η Οκτωβρίου οπότε καταργούνται τα έκτακτα μέτρα που εφαρμόστηκαν από πέρυσι για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και θα τεθούν στη διάθεση των καταναλωτών τέσσερις κατηγορίες τιμολογίων (κυμαινόμενα ή σταθερά).
- Οι μηχανισμοί αναπροσαρμογής των κυμαινόμενων τιμολογίων αναγράφονται στο πεδίο των Ανταγωνιστικών Χρεώσεων του λογαριασμού και πρέπει να αποτυπώνονται και στους όρους των Συμβάσεων Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας με τρόπο διαφανή, κατανοητό που να επαληθεύεται εύκολα.
- Τα κυμαινόμενα τιμολόγια όπου η χρέωση προμήθειας διαμορφώνεται ευθέως στη βάση μεγέθους της αγοράς (indexed price contracts) δεν επιτρέπεται να περιλαμβάνουν κανέναν επιπρόσθετο μηχανισμό αναπροσαρμογής
- Ρήτρα πρόωρης αποχώρησης σε πρόγραμμα κυμαινόμενης τιμολόγησης είναι καταχρηστική
- Οι χρεώσεις για αποστολή έγχαρτων λογαριασμών είναι παράνομες
- Εάν μετά τη λήξη των έκτακτων μέτρων αναβιώσουν οι όροι των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς καμία τροποποίηση, οι προμηθευτές δεν οφείλουν να ενημερώσουν τους πελάτες τους που θα τιμολογούνται με τον ίδιο τρόπο που τιμολογούνταν και πριν την θέσπιση των μέτρων. Η περίπτωση αυτή αφορά πελάτες προμηθευτών που με την αναστολή των ρητρών αναπροσαρμογής, διατήρησαν τους καταναλωτές στα ίδια τιμολόγια, «παγώνοντας» τις ρήτρες. Σε αυτό το ενδεχόμενο, αν απλώς ο προμηθευτής επανενεργοποιήσει τη ρήτρα, χωρίς καμία τροποποίηση στους όρους της σύμβασης, δεν χρειάζεται να προχωρήσει σε ενημέρωση προς τους πελάτες του.
- Σε περίπτωση οποιασδήποτε αλλαγής των όρων στη Σύμβαση Προμήθειας, οι προμηθευτές υποχρεούνται σε ατομική, διαφανή ενημέρωση των πελατών τους, με διακριτή επιστολή (και όχι με «υποσημείωση» στον λογαριασμό ρεύματος) 60 ημέρες πριν την έναρξη ισχύος των όποιων αλλαγών.
- Εάν ο προμηθευτής σκοπεύει να «μεταφέρει» πελάτες του σε νέο τιμολόγιο, ή διαφορετικό από αυτό που ήταν συμβεβλημένοι πριν από τα έκτακτα μέτρα, θα πρέπει υποχρεωτικά να υπογράψει μαζί τους νέα σύμβαση προμήθειας. Στη νέα σύμβαση θα πρέπει να αναγράφεται σε ευδιάκριτο σημείο η συναίνεση του καταναλωτή στον τύπο του τιμολογίου που πρόκειται να μεταφερθεί, από τις τέσσερις κατηγορίες προϊόντων. Το ίδιο ισχύει και στις περιπτώσεις εταιρειών που, για τον χρόνο εφαρμογής των έκτακτων μέτρων, «μετέφεραν» όλους τους πελάτες τους σε νέα προϊόντα (που χαρακτηρίζονται «προϊόντα μετάπτωσης»). Οι συγκεκριμένοι πάροχοι θα πρέπει να υπογράψουν καινούργιες συμβάσεις με το σύνολο του πελατολογίου τους.