Η γερμανική Hapag-Lloyd και η OOCL του Χονγκ Κονγκ δήλωσαν την Πέμπτη ότι θα αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, οι τελευταίες ναυτιλιακές εταιρείες που το έπραξαν μετά τις επιθέσεις της ομάδας Χούτι της Υεμένης εναντίον πλοίων που διέκοψαν το παγκόσμιο εμπόριο, προκαλώντας τη σύσταση ναυτικής δύναμης.
Οι εχθροπραξίες έχουν θέσει σε ασφυκτικό κλοιό τις διελεύσεις πλοίων μέσω της διώρυγας του Σουέζ, η οποία διακινεί περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Η διώρυγα του Σουέζ είναι πιο ζωτικής σημασίας για τη διακίνηση αγαθών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αλλά στελέχη της παγκόσμιας εφοδιαστικής προειδοποίησαν ότι η αποστολή πλοίων σε εναλλακτικές διαδρομές θα μπορούσε να διαταράξει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, προκαλώντας καθυστερήσεις στα λιμάνια και ελλείψεις πλοίων, εμπορευματοκιβωτίων και εξοπλισμού που βρίσκονται ξαφνικά σε λάθος μέρος.
Οι προσκείμενοι στο Ιράν Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης, επιτίθενται εδώ και εβδομάδες σε πλοία που διέρχονται από το στενό Bab al-Mandab στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, ως απάντηση, όπως λένε, στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.
Οι έμποροι προσπαθούν στο μεταξύ να βρουν λύσεις, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών πτήσεων, για να μεταφέρουν τα καταναλωτικά αγαθά στους λιανοπωλητές, με τα ταξίδια γύρω από την Αφρική να προσθέτουν περίπου 10-14 ημέρες επιπλέον στους χρόνους ταξιδιού.
Το κόστος για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στη Μεσόγειο αυξήθηκε κατά 44% μόνο τον Δεκέμβριο και έφτασε τα 2.413 δολάρια, λόγω των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα, ανέφερε η Freightos νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
Οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι ορισμένοι λιανοπωλητές θα μπορούσαν να αρχίσουν να έχουν έλλειψη σε ορισμένα προϊόντα από τον Φεβρουάριο, αν και μετά την πανδημία COVID-19 περισσότερες εταιρείες αναζήτησαν ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού αγοράζοντας από εξαγωγείς σε διαφορετικές περιοχές.
H συμμετοχή της Ελλάδας
Η Ελλάδα δήλωσε την Πέμπτη ότι θα στείλει μια φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού στην περιοχή για να βοηθήσει στην προστασία της ναυσιπλοΐας, στο πλαίσιο ενός πολυεθνικού συνασπισμού που ανακοίνωσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες για να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση μέσω της υδάτινης οδού.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν περίπου το 20% των εμπορικών πλοίων παγκοσμίως από άποψη μεταφορικής ικανότητας.
Ωστόσο, αρκετές χώρες που οι Ηνωμένες Πολιτείες δήλωσαν ότι θα συμμετάσχουν στον συνασπισμό δεν αναμένεται να στείλουν μεγάλη ναυτική δύναμη στην περιοχή, ενώ η Σαουδική Αραβία, η οποία συνορεύει με την Ερυθρά Θάλασσα, δεν υπάρχουν ενδείξεις για τη συμμετοχή της.
Από την πλευρά του ο ηγέτης των Χούτι έχει απειλήσει να κλιμακώσει τις επιθέσεις και να συμπεριλάβει τα ναυτικά πλοία των ΗΠΑ, αυξάνοντας την προοπτική μιας ευρύτερης σύγκρουσης γύρω από το στενό Bab al-Mandab.
Με πληροφορίες από Reuters