Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 28-04-2020, 09:05
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο νέος νόμος για την Παιδεία είναι σε δημόσια διαβούλευση, η οποία ολοκληρώνεται στις 6 Μαΐου. Ήδη, ο νόμος συγκεντρώνει 4.757 σχόλια και αρκετή κριτική, κυρίως ουδέτερη και αρνητική.

Ο «νόμος Κεραμέως», παρότι αφορά όλη την εκπαιδευτική διαδικασία, είναι κυρίως διορθωτικός του προηγούμενου «νόμου Γαβρόγλου» και προσθετικός σε νόμους των παλιότερων κυβερνήσεων της ΝΔ. Δεν επιχειρεί κάποια συνολική τομή, επιφέρει ωστόσο κάποιες σημαντικές αλλαγές, οι οποίες έχουν προαγγελθεί με διάφορους τρόπους, επιστημονικούς και μη, από στελέχη της κυβέρνησης, εδώ και περίπου ένα χρόνο.

Ας δούμε κάποια ενδιαφέροντα σημεία, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης

Νηπιαγωγείο-Δημοτικό

Εισάγονται τα αγγλικά με «δημιουργικές δραστηριότητες» στο νηπιαγωγείο. Η νομοθετική πρόταση είναι από τα σημεία με τις περισσότερες παρατηρήσεις στη διαβούλευση.

Η πληροφορική στο δημοτικό θα διδάσκεται με μια ώρα για κάθε τάξη, τη βδομάδα. Την ίδια κατανομή έχει και η μουσική, ενώ τα θρησκευτικά, θα διδάσκονται ακριβώς τις ίδιες ώρες με την πληροφορική, αθροιστικά. Στη δε Γ’ και Δ’ Δημοτικού, τα παιδιά θα διδάσκονται μια ώρα παραπάνω θρησκευτικά, από ό,τι πληροφορική.

Γυμνάσιο-Λύκειο

Επιστρέφει η αναγραφή της διαγωγής για μαθητές και μαθήτριες. Η εισήγηση της κας Κεραμέως, δέχεται σφοδρή κριτική ως αναχρονιστική.

Καταργούνται οι πρόσθετες εξεταστικές στο λύκειο και δίνεται μόνο μια τον Σεπτέμβριο για μετεξεταστέους. Αν δεν τα καταφέρουν και εκεί, επαναλαμβάνουν την τάξη.

Από τον Σεπτέμβριο του 2020 επανέρχεται η τράπεζα θεμάτων για τις εξετάσεις Α-Β Λυκείου. Πρόκειται για ένα μέτρο που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.

Επίσης, στις πανελλαδικές, τα Λατινικά επιστρέφουν αντί της Κοινωνιολογίας. Η δημόσια συζήτηση για το θέμα «στηρίχτηκε» κυρίως σε ιδεολογήματα, παρά σε επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις για τη χρησιμότητα του ενός ή του άλλου μαθήματος.

Οι ομάδες προσανατολισμού μειώνονται από 4 σε 3 και συντελεστές βαρύτητας θα υπάρχουν σε δύο μαθήματα ανά τμήμα, σχολή, κατεύθυνση από το 2020

Πρότυπα σχολεία

Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του νόμου καταλαμβάνουν οι διατάξεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Το Λύκειο της Ζωσιμαίας Σχολής χαρακτηρίζεται ως Πρότυπο Λύκειο. Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή τεστ δεξιοτήτων.

«Εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης» για το σχολικό εκφοβισμό. Με απόφαση του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, ύστερα από εισήγηση του διευθυντή της σχολικής μονάδας και πρόταση του συλλόγου διδασκόντων, ορίζονται στην αρχή κάθε σχολικού έτους δύο «εκπαιδευτικοί εμπιστοσύνης» ανά σχολική μονάδα. Ρόλος τους είναι η «διαχείριση κρίσεων», αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, ακραίων συμπεριφορών, αλλά και διαχείριση μαθητών με «κλίσεις και ταλέντα» κ.α.

Αριθμός μαθητών

Κάθε τμήμα μπορεί να έχει μέχρι 27 μαθητές (24 +- 10%) και όχι κάτω από 20. Πρόκειται για μια παράγραφο που αλλάζει τον προηγούμενο νόμο, ο οποίος προέβλεπε ότι ο μέγιστος αριθμός ήταν 25 ανά τάξη. Το θέμα του αριθμού των μαθητών είναι… χρόνιο, καθώς συνήθως οι κυβερνήσεις προσπαθούν να διαχειριστούν με αυτό τον τρόπο και τις κένες οργανικές θέσεις στα σχολεία, μειώνοντας τεχνητά τον αριθμό των απαιτούμενων καθηγητών.

Πανεπιστήμιο

Οι μεταγραφές θα γίνονται με γνώμονα τη βάση εισαγωγής, μείον 2.750 μόρια

Οι πρυτάνεις θα υπηρετούν με τετραετή θητεία, παραταξιακό ψηφοδέλτιο με πρύτανη-αντιπρύτανη, και θα εκλέγονται μόνο από καθηγητές, καθώς αποκλείεται το μεγαλύτερο κομμάτι της ακαδημαϊκής κοινότητας (φοιτητές, επιστημονικό-εργαστηριακό προσωπικό, διοίκηση).

Αναπληρωτές

Μια από τις πιο συζητήσιμες διατάξεις, είναι η τιμωρητική πρόβλεψη για αναπληρωτές που αρνούνται το διορισμό τους. Αποκλείονται από την επιλογή για το τρέχουν και το επόμενο έτος.

Μοριοδότηση εκπαιδευτικών

Η εκπαιδευτική προϋπηρεσία ανά κλάδο ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο στις 120 μονάδες: 1 ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας (όριο 120), 2 ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας σε δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όριο 60)

Αξιολόγηση

Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) η «διπλή» αξιολόγηση, σε επίπεδο  σχολικής μονάδας, η εσωτερική «αυτό-αξιολόγηση», και η εξωτερική  αξιολόγηση.

Όλο το νομοσχέδιο και η διαβούλευση, είναι εδώ

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα