Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν υποστηρίξει ένα φιλόδοξο σχέδιο για την κατασκευή ενός οικονομικού διαδρόμου που θα συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ινδία μέσω σιδηροδρόμων και θαλάσσης, ένα σχέδιο που ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, χαρακτήρισε «πραγματικά μεγάλη υπόθεση».
Ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Ναρέντρα Μόντι, και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσαν το σχέδιο κατά τη διάρκεια απογευματινής συνεδρίασης του Σαββάτου στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της G20, που πραγματοποιείται στο Δελχί αυτό το Σαββατοκύριακο.
Ο Μόντι δήλωσε ότι ο οικονομικός διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης υποσχέθηκε να αποτελέσει «έναν φάρο συνεργασίας, καινοτομίας και κοινής προόδου». Ο Μπάιντεν δήλωσε ότι πρόκειται για «επένδυση που αλλάζει τα δεδομένα».
Η Λάιεν τον περιέγραψε ως «κάτι πολύ περισσότερο από μια σιδηροδρομική γραμμή ή ένα καλώδιο». «Είναι μια πράσινη και ψηφιακή γέφυρα που διασχίζει ηπείρους και πολιτισμούς», δήλωσε.
Ο σχεδιαζόμενος διάδρομος θα συνδέει την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την ΕΕ μέσω ναυτιλιακών λιμένων και σιδηροδρομικών γραμμών, σε μια προσπάθεια να γίνει το εμπόριο ταχύτερο και φθηνότερο και να ενισχυθεί η οικονομική συνεργασία και η ψηφιακή συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την περιοχή.
Το έργο, που ονομάζεται «Σύμπραξη για Παγκόσμιες Επενδύσεις Υποδομών», θα μπορούσε να επιταχύνει το εμπόριο μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης κατά 40% και να συμβάλει στην εξομάλυνση των σχέσεων μεταξύ του Ισραήλ και των κρατών του Κόλπου, κάτι για το οποίο έχει πιέσει η κυβέρνηση Μπάιντεν.
Αντίβαρο στην Κίνα
Η πρωτοβουλία θα αποτελέσει επίσης αντίβαρο στον τεράστιο διάδρομο υποδομών της Κίνας, το σχέδιο «Ζώνη και Δρόμος», το οποίο εκτείνεται σήμερα σε όλη την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική και έχει δώσει στην Κίνα σημαντική επιρροή σε χώρες με προβληματικές οικονομίες.
«Πιστεύουμε ότι το ίδιο το έργο είναι τολμηρό και μετασχηματιστικό, αλλά το όραμα πίσω από το έργο είναι εξίσου τολμηρό και μετασχηματιστικό και θα το δούμε να αναπαράγεται και σε άλλα μέρη του κόσμου», δήλωσε ο Τζέικ Σάλιβαν, σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του Μπάιντεν.
Οι ηγέτες δεν διευκρίνισαν ποιος θα πληρώσει για το έργο. Μια ομάδα εργασίας θα παρουσιάσει πληρέστερα σχέδια τις επόμενες 60 ημέρες, συμπεριλαμβανομένου του χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή της υποδομής.
Ο Σάλιβαν δήλωσε ότι οι συζητήσεις για το έργο είχαν ξεκινήσει τον Ιούλιο του περασμένου έτους κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Μπάιντεν στη Σαουδική Αραβία και ότι μια άλλη συνάντηση μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας, των ΗΑΕ και της Ινδίας είχε πραγματοποιηθεί νωρίτερα φέτος για την επισημοποίηση μιας συμφωνίας. Το Ισραήλ, το οποίο δεν έχει διπλωματικές σχέσεις με τη Σαουδική Αραβία, συμμετείχε επίσης στο έργο μαζί με την Ιορδανία.
Με πληροφορίες από The Guardian