dodoni back
ΗΠΕΙΡΟΣ

Frasta School, ένα σχολείο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης

Εικόνα του άρθρου Frasta School, ένα σχολείο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 15/10/2022, 19:39
ΗΠΕΙΡΟΣ

«Frasta School | Ένα σχολείο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης»: ένα συμμετοχικό έργο που έγινε μέσα στον Σεπτέμβριο στον οικισμό Φράστα στα Κεντρικά Τζουμέρκα από τη διεπιστημονική ομάδα «Μπουλούκι».

Συγκεκριμένα, το συμμετοχικό έργο έγινε στο παλιό δημοτικό σχολείο, το οποίο θα αποτελέσει και τη βάση της ομάδας «Μπουλούκι» στην περιοχή, βάσει σχετικής παραχώρησης και συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς, όπως αναφέρεται σε σχετικό απολογιστικό δελτίο Τύπου.

Η δράση στον χώρο του σχολείου ήταν πολυθεματική. Καταρχάς έγινε συνάντηση για την ενημέρωση της τοπικής κοινότητας για τη λειτουργία του Σχολείου ως κέντρο έρευνας και εκπαίδευσης  για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, αλλά και για την εμπλοκή της σε εργασίες συμμετοχικής πολιτιστικής χαρτογράφησης που έλαβαν χώρα τις δύο εβδομάδες του εργαστηρίου με περιοχή μελέτης τα Φράστα, την Πλάκα και το Μονολίθι.



Photo credit: Ιάσων Αθανασιάδης/Μπουλούκι


Σε εκπαιδευτικό επίπεδο, υλοποιήθηκε ένα εργαστήρι για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης με πρακτική εφαρμογή, με συμμετέχοντες από την Ελλάδα και το εξωτερικό υπό την καθοδήγηση έμπειρων μαστόρων/τεχνιτών από την περιοχή των Τζουμέρκων αλλά και ευρύτερα. Το εργαστήριο αυτό πλαισιώθηκε από διαλέξεις επιστημόνων, ερευνητών και συνεργατών της ομάδας ανοιχτές στο ευρύ κοινό που πραγματοποιήθηκαν στο Γυμνάσιο Αγνάντων.

Επίσης οι συμμετέχοντες «μυήθηκαν» στα εργαλεία  της πολιτιστικής χαρτογράφησης και της εθνογραφικής έρευνας πεδίου για την περιοχή μελέτης, που επικεντρώθηκε σε τέσσερις τομείς έρευνας, με σημείο αναφοράς το παλιό δημοτικό σχολείο Φράστων: α) Τις πρώτες ύλες, β) το νερό, γ)  τις τεχνικές δόμησης, δ) το παραγωγικό τοπίο.

Μέσα από συζητήσεις, ημι-δομημένες συνεντεύξεις, μελέτη αρχειακού υλικού (φωτογραφίες, τοπικές εκδόσεις κ.α.) και ομαδικές περιηγήσεις οι συμμετέχοντες χαρτογράφησαν την υπό μελέτη περιοχή και συνέλεξαν πρωτογενές υλικό για τη δημιουργία θεματικών χαρτών που αποτυπώνουν το πολιτιστικό και φυσικό απόθεμα της περιοχής, όπως τους το υπέδειξε σε μεγάλο βαθμό η ίδια η κοινότητα (χάρτες κοινότητας). Την τελευταία ημέρα του εργαστηρίου ακολούθησε παρουσίαση των αποτελεσμάτων αυτής της έρευνας από τις/τους συμμετέχουσες/οντες στον χώρο του πολιτιστικού Συλλόγου Φράστων, παρουσία των κατοίκων της περιοχής και μελών της δημοτικής αρχής του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων.

Τέλος, στον περιβάλλοντα χώρο και στο κτίριο του σχολείου υλοποιήθηκαν μια σειρά από εργασίες (στο πλαίσιο και της πρακτικής άσκησης του εργαστηρίου για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης).

Οι εργασίες που έγιναν, είναι:

-κατασκευή νέας πύλης-εισόδου με βάση παραδοσιακά στοιχεία από την περιοχή και με συνδυασμό χρήσης ξύλου, πέτρας και κονιάματος ασβέστη, 

-αποκατάσταση ξερολιθικών τοίχων αντιστήριξης στην αυλή του σχολείου, και

-καθαίρεση παλαιότερου αρμολογήματος με τσιμέντο σε τμήμα της τοιχοποιίας του Σχολείου και την εκ νέου αρμολόγηση με ασβεστιτικό κονίαμα.


Photo credit: Γρηγόρης Κουτρόπουλος/Μπουλούκι

«Το Frasta School | Ένα σχολείο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης αποτέλεσε το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία μιας σταθερής βάσης της ομάδας μας στην περιοχή των Τζουμέρκων με στόχο να φιλοξενήσει στο χώρο αυτό εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ένα αρχείο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης και τα υλικά, αλλά και άλλες πρωτοβουλίες σχετικά με τη μελέτη και ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος της Ηπείρου, της Ελλάδας και των Βαλκανίων» αναφέρεται στην ανακοίνωση του «Μπουλουκιού».


Photo credit: Ιάσων Αθανασιάδης/Μπουλούκι

ΣΧΟΛΙΑ
Ελένη
Πάρα πολύ ωραία όλα αυτά! Τον αγγλικό τίτλο δεν αντιλαμβάνομαι.........
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3