Προεκλογικά, η απερχόμενη δημοτική αρχή Ιωαννίνων αποφάσισε να ξεκινήσει το έργο της «οδικής ασφάλειας» με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. από τα κεντρικά σημεία της πόλης των Ιωαννίνων -για προφανείς λόγους.
Μέσα στον Σεπτέμβριο λοιπόν, στο πλαίσιο της εν λόγω εργολαβίας (κόστος σύμβασης 3,1 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την εταιρία «Τρίπυλος») έγινε η νέα διάβαση με κυβόλιθο στη λεωφόρο Δωδώνης, ενώ «μαύρισε» η οδός Αβέρωφ. Επίσης, άσφαλτος έπεσε και στο κεντρικό τμήμα του παραλίμνιου δρόμου –κάτι που προκάλεσε ποικίλα σχόλια, με τη δημοτική αρχή να δίνει τις απαραίτητες εξηγήσεις περί παράπλευρων εργολαβιών.
Με εξαίρεση τη μεγάλη εργολαβία των 3,1 εκατ. ευρώ που αφορά όλη την πολη, στο αστικό παραλίμνιο μέτωπο «τρέχουν» αυτή τη στιγμή δύο εργολαβίες που ουσιαστικά η μία συμπληρώνει την άλλη, ενώ αναμένεται άλλη μία. Τρία έργα δηλαδή από την Κυρά Φροσύνη μέχρι την Ακτή Μιαούλη και την πρώτη ξύλινη γέφυρα του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου, συνολικού προϋπολογισμού 1,1 εκατ. ευρώ.
Τις τελευταίες ημέρες, ξεκίνησε η αποξήλωση του πλακόστρωτου στο πρώτο τμήμα, στην Ακτή Μιαούλη (ή στην οδό Καρόλου Παπούλια, όπως επίσημα λέγεται). Το έργο αυτό έχει τον επίσημο τίτλο «Βελτίωση προσβασιμότητας πεζοδρομίων Δήμου Ιωαννιτών». Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 500.000 ευρώ. Ο διαγωνισμός έγινε στις αρχές του έτους, με τη γιαννιώτικη εταιρία «Τετράγωνο ΑΤΕΒΕ» να παίρνει το έργο με ποσό προσφοράς 350.000 ευρώ (έκπτωση 30%). Η σύμβαση μεταξύ του αναδόχου και του Δήμου Ιωαννιτών υπογράφηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου. Και ενώ, σύμφωνα με τη σύμβαση, το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο, ο Δήμος Ιωαννιτών έχει κατανείμει τις πιστώσεις μέχρι και το 2025! Προφανώς, υφίσταται μια οικονομική δυσκολία.
Σύμφωνα με τη μελέτη του έργου, το μεγάλο παραλίμνιο πεζοδρόμιο με τις πικροδάφνες, το οποίο αποτελεί δημοφιλές σημείο για την καθημερινή βόλτα πολλών Γιαννιωτών, θα ξηλωθεί και θα ανακατασκευαστεί.
Ο ποδηλατόδρομος
Παράλληλα θα τοποθετηθούν πλάκες για ζώνη όδευσης τυφλών και θα γίνει διαμόρφωση διαβάσεων ατόμων με αναπηρία. Για τη διαχείριση του πρασίνου, όπως σχεδόν σε όλα τα έργα του Δήμου Ιωαννιτών, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη.
Η όλη περιοχή παρέμβασης είναι μήκους 1,1 χλμ. Στην ίδια αυτή περιοχή, θα γίνει κι άλλη παρέμβαση. Στο πλαίσιο όμως άλλου έργου του Δήμου Ιωαννιτών… «Ολοκληρωμένη αξιοποίηση του οδικού δικτύου - Δημιουργία δικτύου Ποδηλατοδρόμων», με προϋπολογισμό 400.000 ευρώ, είναι ένα έργο που θα γίνει στο αστικό παραλίμνιο μέτωπο. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, η Οικονομική Επιτροπή κατακύρωσε την ανάθεση της σύμβασης του έργου στην εταιρία «Κωνσταντινίδης Κατασκευαστική ΟΕ» με ποσό προσφοράς 283.000 ευρώ (έκπτωση 29,35%). Η σύμβαση δεν έχει υπογραφεί ακόμη.
Mε το έργο αυτό ο Δήμος Ιωαννιτών επιχειρεί να φτιάξει μια ενιαία ποδηλατική διαδρομή από την πλατεία Μαβίλη μέχρι την πρώτη ξύλινη γέφυρα του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου, μετά το Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Πάρκο.
Επί της ουσίας ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινά από την περιοχή της Κυρά Φροσύνης περίπου, μετά την είσοδο στην οδό Γλυκήδων στο Κάστρο, θα είναι διπλής κατεύθυνσης και θα χωροθετηθεί επί του οδοστρώματος (θα υπάρχει και διαχωριστική νησίδα ασφαλείας πλάτους 0,70 μ.). Η παρέμβαση αυτή σημαίνει ότι το παραλίμνιο κομμάτι από την Κυρά Φροσύνη μέχρι το «Δώδεκα», όπου υπάρχει ο ποδηλατόδρομος επί του πλακόστρωτου, δεν θα είναι πια… ελεύθερο για πάρκινγκ αυτοκινήτων, τουριστικών λεωφορείων, βαν κ.λπ. Επί της Ακτής Μιαούλη (Καρόλου Παπούλια), στον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο θα γίνει διαπλάτυνση: από 1,5 μ. που είναι σήμερα το πλάτος, θα πάει στα 2,5 μ.
Το τελευταίο κομμάτι αφορά το τέλος της Ακτής Μιαούλη μέχρι τον πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο. Σε αυτό το κομμάτι θα δημιουργηθεί επίσης ποδηλατική διαδρομή πλάτους 2,5 μ., διπλής κατεύθυνσης, με την τελική στρώση να είναι επίσης έγχρωμο ασφαλτόμιγμα. Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγο καιρό ο δρόμος αυτός μπροστά από το Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Πάρκο έγινε μονής κατεύθυνσης και μπήκαν κολονάκια για την οριοθέτηση ενός πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου.
Οι «αναπλάσεις»
Τέλος, υπάρχει ακόμα ένα έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και καιρό. Ο επίσημος τίτλος του είναι «Αναπλάσεις αστικών και περιαστικών περιοχών (πάρκο Κατσάρη)», προϋπολογισμού 280.000 ευρώ. Η σχετική σύμβαση μεταξύ Δήμου και αναδόχου (Γκεσούλης Κων.) υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2022, με ποσό 257.000 ευρώ. Περιοχή παρέμβασης είναι οι οδοί Διον. Φιλοσόφου και Γαριβάλδη. Και η βασική παρέμβαση αφορά τη διαμόρφωση πεζοδρομίων πλάτους τουλάχιστον 2,05 μ., όπως και διαβάσεις πεζών.
Τον τελευταίο καιρό, συνεργεία εργάζονται στην παραλίμνια οδό (Διον. Φιλοσόφου) για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη δεξιά πλευρά, από τη μεριά του Κάστρου. Σύμφωνα με τη μελέτη, θα διαμορφωθούν και θέσεις προσωρινής στάθμευσης. Ωστόσο, δεν αναφέρεται πόσες είναι αυτές. Αυτό που αναφέρεται γενικώς και αορίστως, είναι: «Διαμόρφωση θέσεων προσωρινής στάθμευσης σε θέσεις που θα καθορισθούν κατά την κατασκευή του έργου»...
Και κάπως έτσι συμπληρώνεται το «παζλ» των έργων στο αστικό παραλίμνιο μέτωπο. Και τα τρία έργα αφορούν επί της ουσίας τη βελτίωση της προσβασιμότητας των πολιτών. Ωστόσο το παραλίμνιο μέτωπο χρειάζεται πολλά περισσότερα.
Και δυστυχώς τόσα χρόνια δεν έχει υπάρξει κάποιος αρχιτεκτονικός-περιβαλλοντικός σχεδιασμός, με το δεδομένο ότι όλη αυτή η περιοχή είναι παραλίμνια. Για παράδειγμα, τα περί αποκατάστασης της όχθης της λίμνης, ιδίως στο κομμάτι της Ακτής Μιαούλη, -με την απομάκρυνση του κρηπιδότοιχου- είχαν συζητηθεί στο παρελθόν ώς έναν βαθμό. Η πρόταση όμως αυτή δεν «ωρίμασε» ποτέ.