ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

Εικόνα του άρθρου Ένα δόντι 20.000 ετών αποκαλύπτει το DNA γυναίκας
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Κύριος Τύπος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 04/05/2023, 14:06
ΕΠΙΣΤΗΜΗ-LIFE

Αρχαίο DNA γυναίκας ανέκτησαν επιστήμονες από ένα κρεμαστό δόντι άλκης ηλικίας περίπου 20.000 ετών που βρέθηκε μέσα στο σπήλαιο Ντενίσοβα της Ρωσίας.

Οι επιστήμονες δήλωσαν την Τετάρτη ότι μια νέα μέθοδος για την εξαγωγή αρχαίου DNA ταυτοποίησε τον μακρινό ιδιοκτήτη του αντικειμένου - μια γυναίκα της Λίθινης Εποχής που συνδέεται στενά με έναν πληθυσμό κυνηγών-συλλεκτών που είναι γνωστό ότι ζούσε σε ένα τμήμα της Σιβηρίας ανατολικά της περιοχής του σπηλαίου στους πρόποδες των βουνών Αλτάι στη Ρωσία.

Η μέθοδος μπορεί να απομονώσει το DNA που υπήρχε στα κύτταρα του δέρματος, στον ιδρώτα ή σε άλλα σωματικά υγρά και απορροφήθηκε από ορισμένους τύπους πορώδους υλικού, συμπεριλαμβανομένων των οστών, των δοντιών και των χαυλιόδοντων, όταν τα χειριζόταν κάποιος πριν από χιλιάδες χρόνια.

Αντικείμενα που χρησιμοποιούνται ως εργαλεία ή για προσωπικό στολισμό - μενταγιόν, περιδέραια, βραχιόλια, δαχτυλίδια και παρόμοια - μπορούν να προσφέρουν πληροφορίες για τη συμπεριφορά και τον πολιτισμό του παρελθόντος, αν και η κατανόησή μας έχει περιοριστεί από την αδυναμία να συνδέσουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο με ένα συγκεκριμένο άτομο.

«Βρίσκω αυτά τα αντικείμενα που κατασκευάστηκαν στο βαθύ παρελθόν εξαιρετικά συναρπαστικά, καθώς μας επιτρέπουν να ανοίξουμε ένα μικρό παράθυρο για να ταξιδέψουμε πίσω και να ρίξουμε μια ματιά στη ζωή αυτών των ανθρώπων», δήλωσε η μοριακή βιολόγος Έλενα Έσελ του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ στη Γερμανία, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature.

Οι ερευνητές που βρήκαν το μενταγιόν, το οποίο προσδιορίστηκε ηλικίας 19.000-25.000 ετών, χρησιμοποίησαν γάντια και μάσκες προσώπου κατά την ανασκαφή και το χειρισμό του, αποφεύγοντας τη μόλυνση με σύγχρονο DNA. Έγινε το πρώτο προϊστορικό τεχνούργημα που συνδέθηκε με γενετικό υλικό με συγκεκριμένο άτομο. Είναι άγνωστο αν η γυναίκα το κατασκεύασε ή απλώς το φορούσε.

Ο κατασκευαστής του μενταγιόν άνοιξε μια τρύπα στο δόντι για να περάσει κάποιο είδος κορδονιού που τώρα έχει χαθεί. Εναλλακτικά, το δόντι θα μπορούσε να είναι μέρος μιας ζώνης κεφαλής ή ενός βραχιολιού.

Το σπήλαιο Ντενίσοβα πριν από πολύ καιρό κατοικήθηκε σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από τα εξαφανισμένα ανθρώπινα είδη που ονομάζονται Ντενίσοβαν, Νεάντερταλ και το είδος μας. Το σπήλαιο με την πάροδο των ετών έχει δώσει αξιοσημείωτα ευρήματα, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων γνωστών λειψάνων των Ντενίσοβαν και διαφόρων εργαλείων και άλλων αντικειμένων.

Φωτογραφία: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology