Εν αναμονή του εμβολίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19, οι αερομεταφορείς φαίνεται πως ετοιμάζονται ήδη για την «αποστολή του αιώνα», αφού θα κληθούν να μεταφέρουν τεράστιες ποσότητες από τις γραμμές παραγωγής σε διάφορες γωνιές της Γης και, μάλιστα, σε προκαθορισμένες ημερομηνίες.Η μεταφορά των εμβολίων, η οποία αναμένεται να δώσει ταυτόχρονα μια σημαντική τονωτική ένεση στα οικονομικά των εταιρειών του κλάδου, είναι, ωστόσο, μια «πολύ πιο πολύπλοκη κατάσταση από τη μεταφορά συμβατικών εμπορευμάτων».
Ένα πολύ μεγάλο μέρος των εμβολίων, όπως αναφέρει ο κ. Ζοπουνίδης, ερευνητής σε θέματα διαχείρισης και διοίκησης αεροπορικών μεταφορών, πτυχιούχος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, πρέπει να μεταφερθεί αεροπορικώς. «Η IATA τονίζει πως για την παροχή μιας δόσης του εμβολίου σε 7,8 δισεκατομμύρια άτομα παγκοσμίως, θα χρειαστούν το ελάχιστο, 8.000 αεροσκάφη Boeing 747 (ευρείας ατράκτου τζετ)», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Ζοπουνίδη, όλα τα αεροσκάφη δεν είναι κατάλληλα για τη μεταφορά των εμβολίων καθώς «απαιτούνται ειδικές θερμοκρασίες 2-8 βαθμών Κελσίου καθώς και πολλές φορές διαδικασίες κατάψυξης», ενώ απαιτείται πέρα από την τεχνική/τεχνολογική και συντονισμένη προσπάθεια από πολλούς φορείς σε παγκόσμιο επίπεδο με πολλαπλές ταυτόχρονες δράσεις αφού για τη μεταφορά των εμβολίων θα πρέπει «να προετοιμαστούν τα καθηλωμένα από τη χαμηλή ταξιδιωτική ζήτηση αεροσκάφη και να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις σε αυτά με στόχο την μεταφορά, υπό κατάλληλες συνθήκες, του φορτίου των εμβολίων».
Επίσης, να δημιουργηθούν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις, με τις κατάλληλες θερμοκρασίες συντήρησης εμβολίων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν ήδη αερομεταφορείς, αεροδρόμια και αεροπορικοί οργανισμοί που άρχισαν ήδη την προετοιμασία. «Η Korean Airlines ήδη συγκρότησε ειδική ομάδα εργασίας για την αποθήκευση, τη μεταφορά και τη διανομή των εμβολίων, θα δημιουργήσει ψυκτικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης αυτών, αποθήκες βασικού εξοπλισμού, ενώ θα λάβει και τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για την ευόδωση του μεγάλου στόχου. Η δε αμερικανική United Cargo ανέλαβε να συμβάλει στη μεταφορά των ειδικών εμπορευματοκιβωτίων ελεγχόμενης θερμοκρασίας, εκτελώντας ήδη τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις γι' αυτόν τον σκοπό και η ρωσική εμπορευματική αεροπορική εταιρεία Airbridge Cargo θα μεταφέρει υλικοτεχνικό εξοπλισμό για τη μεταφορά των εμβολίων και κάνει ήδη δοκιμαστικές πτήσεις από τον Αύγουστο», επισημαίνει ο κ. Ζοπουνίδης.
Όπως λέει, σε παγκόσμιο επίπεδο θα συνδράμει και η Emirates Sky Cargο, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία φορτίου παγκοσμίως που θα ενισχύσει την ετοιμότητά της να χειριστεί τις υλικοτεχνικές πολυπλοκότητες της διανομής του δυνητικού εμβολίου COVID-19, δημιουργώντας τον πρώτο αποκλειστικό κόμβο αεροπορικού φορτίου στον κόσμο για το εμβόλιο στο Ντουμπάι.
«Ο κόμβος εμβολίων της Emirates Sky Cargo στο αεροδρόμιο "Dubai World Central" (DWC) θα είναι η μεγαλύτερη ειδική εγκατάσταση στον κόσμο για εμβόλια COVID-19. Το τερματικό φορτίου της Emirates που βρίσκεται στο DWC θα χρησιμεύσει ως ειδικός κόμβος αποθήκευσης και διανομής του εμβολίου ανά χώρα. Το τμήμα εμπορευματικών μεταφορών της μητρικής της εταιρείας, μάλιστα, έχει επίσης δημιουργήσει μια ειδική ομάδα ταχείας ανταπόκρισης για τον συντονισμό των αιτημάτων από τους διάφορους φορείς που εμπλέκονται στο διεθνές σύστημα διανομής εμβολίων και για την πλήρη απόδοση στην παράδοση των εμβολίων», επισημαίνει ο κ. Ζοπουνίδης.
Η συγκεκριμένη εγκατάσταση διαθέτει πάνω από 4.000 τ.μ. ελεγχόμενης θερμοκρασίας, χώρο αποκλειστικής φαρμακευτικής αποθήκευσης, επιτρέποντας την αποθήκευση και τη διανομή των πιθανών εμβολίων COVID-19 σε μεγάλη κλίμακα. Συνολικά, εκτιμάται ότι η εγκατάσταση μπορεί να κρατήσει περίπου 10 εκατομμύρια φιαλίδια εμβολίου σε εύρος θερμοκρασιών 2-8 βαθμούς Κελσίου σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, ανταποκρινόμενη σε όλες τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις!
Η Ευρώπη
Πυρετός προετοιμασιών επικρατεί, όμως, και στη Γηραιά Ήπειρο. Ο ερευνητής σε θέματα διαχείρισης και διοίκησης αεροπορικών μεταφορών εξηγεί πως στην Ευρώπη, η European Air Transport ξεκίνησε πέντε εβδομαδιαίες πτήσεις από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών (BRU), που αποτελεί «έναν σημαντικό ευρωπαϊκό κόμβο για τη μεταφορά φαρμακευτικών προϊόντων ευαίσθητων στη θερμοκρασία».
Παράλληλα, η Lufthansa Cargo και το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (FRA) συνεργάζονται για να προετοιμάσουν την αποστολή του εμβολίου.Το Αεροδρόμιο «Schiphol» του Άμστερνταμ, το πέμπτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης δημιούργησε μία δική του ομάδα εργασίας, η οποία θα αναλάβει τον σχεδιασμό των διαδικασιών για συνδρομή στη μεταφορά του εμβολίου, ενώ και η Finnair Cargo, ο εθνικός αερομεταφορέας της Φινλανδίας, γνωστοποίησε την πρόθεσή του να συνδράμει στο έργο, δηλώνοντας την ετοιμότητά του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ