Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 2-07-2018, 23:38
ΤΥΠΟΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ

Τι φταίει τελικά με τις πολιτιστικές παραγωγές στα Γιάννενα και ειδικότερα, με τις συναυλίες όπου συχνά, κάτι πηγαίνει στραβά ή απομένει μια «γκρίνια» πίσω από κάθε διοργάνωση;

Η πόλη έχει ένα περίεργο συνήθειο, να θεωρεί δηλαδή εαυτή «αδικημένη» στα θεάματα και ιδιαίτερα στις συναυλίες. Ωστόσο, τα μεγάλα ονόματα δεν έχουν λείψει από τα Γιάννενα και όχι μόνο τα τελευταία χρόνια που ο τρόπος διεξαγωγής περιοδειών στην Ελλάδα έχει αλλάξει (όπως και παντού), αλλά και παλιότερα.

Στα Γιάννενα έχει παίξει ο Φίλιπ Γκλας μεταξύ άλλων, ενώ ο «πολύς» Μπρέγκοβιτς έχει παίξει δύο φορές. Από το 2005 και μετά, όλο και ένα μεγάλο ξένο «συμβόλαιο» θα επισκεφθεί την πόλη, ειδικά το καλοκαίρι, ενώ τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες για να αποκτήσουν και τα Γιάννενα ένα μουσικό φεστιβάλ αναφοράς, μιας και τα φεστιβάλ είναι η επιχείρηση του μέλλοντος σε πολλά επίπεδα.

Ο Φίλιπ Γκλας στα Γιάννενα με τον τότε δήμαρχο, Φίλιππα Φίλιο

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι προσπάθειες ήταν κυρίως αποσπασματικές και χωρίς συγκεκριμένο προγραμματισμό και δεν θα έχει άδικο. Από τη δεκαετία του ’90 που οι συναυλίες ήταν πολύ σποραδικές, μέχρι την πρώτη δεκαετία του 2000 που τα συναυλιακά γεγονότα στα Γιάννενα συνδέθηκαν μέχρι και με… προεκλογικές περιόδους και υποσχέσεις, ο σοβαρός προγραμματισμός που αναδεικνύει μια διοργάνωση σε σήμα κατατεθέν της πόλης και της επιτρέπει να αυτονομηθεί χάρη στη φήμη της, λείπει.


Ποια είναι τα προβλήματα όμως, στη διοργάνωση τέτοιων γεγονότων; Λείπουν οι χώροι; Λείπουν οι άνθρωποι; Λείπει το κοινό; Τίποτα από όλα αυτά από μόνο του, αλλά και… όλα μαζί.

Το τριήμερο 20-23 Απριλίου 2018, γίνονταν στα Γιάννενα 16 πολιτιστικά γεγονότα (συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις) με εισιτήριο, χωρίς να υπολογίζονται και κάποια με δωρεάν είσοδο. Εάν ο καιρός το επέτρεπε, τα δύο τελευταία σαββατοκύριακα του Ιουνίου, αλλά και το πρώτο του Ιουλίου, θα είχαν επίσης πολλές εκδηλώσεις.

Η ατζέντα επομένως, δεν λείπει. Ούτε οι χώροι, έστω και αν αυτοί που μπορούν πραγματικά να υποστηρίξουν ένα μεγάλο live και όχι μια πιο underground βραδιά (αν και αυτές έχουν την ιδιαίτερη χάρη τους), δεν είναι πολλοί.

«Πρέπει να έχεις κάτι δικό σου, δηλαδή το χώρο ή τον ήχο για παράδειγμα. Μετά, πρέπει να είσαι και τυχερός για να βγάλεις μεροκάματο» λέει στον Τύπο Ιωαννίνων ο Θωμάς Νάστος, που μαζί με τον Κώστα Ζούκα έχουν το Stage.

Ο κανόνας πάντως είναι ότι ένα «γερό λαϊκό» θα σταθεί καλύτερα οικονομικά, ακόμα και από ένα καλό ροκ live. Αν ένας χώρος κάνει 50-60 live τη σεζόν, υπολογίζοντας πάντα τα πάγια έξοδα, το προσωπικό, αλλά και τα έξοδα της διοργάνωσης της συναυλίας, τότε μπορεί να σταθεί. Φυσικά,  οι δυσκολίες είναι πολλές, καθώς συχνά οι διακανονισμοί είναι τέτοιοι που μπορούν να αποβούν ζημιογόνοι για κάποια από τα μέρη της παραγωγής. Αν έρθει κόσμος, μπορεί να πληρωθεί ο χώρος, η μπάντα, αλλά όχι ο μάνατζερ. Αν έρθει κόσμος και δεν κάνει κατανάλωση, τότε μπορεί να «μπει μέσα» το μαγαζί. Αν δεν έρθει κόσμος, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν για όλους…

Στους ανοιχτούς χώρους, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά. Στα Γιάννενα, εισιτήρια έχουν κόψει οι… γνωστοί άγνωστοι: Στον Φρόντζο, πάνω από 1.500 εισιτήρια έχουν κάνει ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς, οι Deep Purple και ο Βασίλης Καρράς. Οι Scorpions, το οικονομικά μεγαλύτερο συναυλιακό γεγονός της πόλης, ήταν σε άλλο επίπεδο. Στις 30 Ιουνίου, οι Μάλαμας-Παπακωνσταντίνου είχαν περίπου 2.500 κόσμο σε ένα χώρο που πρωτοχρησιμοποιήθηκε για συναυλίες, το πάρκο Πυρσινέλλα.  

Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, με τη ματαίωση της συναυλίας των Tiger Lillies στο Ιτς Καλέ, αναδεικνύουν ένα ακόμα θέμα: ότι οι υπηρεσίες της πόλης δεν έχουν ακόμα «συνηθίσει» σε ένα νέο ρόλο, του οικοδεσπότη-διοργανωτή τέτοιων γεγονότων. Ενώ οι Tiger Lillies στα Γιάννενα ματαιώθηκαν, την Πάτρα έπαιξαν κανονικά, παρότι και εκεί, υπάρχει θέμα με τους αρχαιοφύλακες και τις υπερωρίες τους. Εννοείται ότι πρέπει να σταθμίζεται η επιβάρυνση που φέρνει σε έναν ευαίσθητο, μνημειακό χώρο, η πολιτιστική διοργάνωση. Αλλά μέχρι να φτάσουμε εκεί, υπάρχει ακόμα δρόμος, όπως φαίνεται…

Τέλος, το πρόβλημα του άστατου καιρού δεν είναι πια μόνο γιαννιώτικο. Ωστόσο, η αντιμετώπιση είναι διαφορετική, ανάλογα πάντα με το μέγεθος και το κόστος της παραγωγής. Ο Κωστής Μαραβέγιας για παράδειγμα, επέλεξε να ματαιώσει και τις δύο εμφανίσεις του σε Γιάννενα και Πάτρα, εξαιτίας του καιρού. Στις 23 Ιουνίου όμως, στην Αθήνα, ο Nick Cave και οι Editors περίμεναν να σταματήσει η καταρρακτώδης βροχή για να παίξουν μεταμεσονύκτια, στην πλατεία Νερού στο Φάληρο…

Σίγουρα, το προσεχές μέλλον απαιτεί διαφορετικές υποδομές (σκεπαστές σκηνές, ίσως κάποιο αίθριο για το κοινό) και ακόμα πιο σίγουρα, διαφορετικού τύπου διαχείριση από τους φορείς.




200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα