ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Από το... θρυλικό 2651046777 στο qrcode

Εικόνα του άρθρου Από το... θρυλικό 2651046777 στο qrcode
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 03/12/2023, 19:39
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η υπόθεση της «ψηφιακής μετακίνησης» στα Γιάννενα, είναι κάπως… πικραμένη και κυμαίνεται από το «πίσω από τον ήλιο» μέχρι κάποιες δειλές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια.

Καταρχάς διευκρινίζεται ότι η ουσία των μετακινήσεων δεν βρίσκεται μόνο ή κυρίως στις ψηφιακές υπηρεσίες και ευκολίες που προσφέρουν, αλλά στο πόσο καλές, συμφέρουσες, πυκνές, ασφαλείς και περιβαλλοντικά φιλικές είναι.

Πολλά από αυτά τα επίθετα, δεν καλύπτονται στα Γιάννενα…

Ας δούμε όμως την «ψηφιακή ταυτότητα» πέντε τομέων μαζικής μετακίνησης (όλων ιδιωτικών…) στα Γιάννενα:


Ταξί

Τα ταξί και οι ψηφιακές εφαρμογές έχουν ένα κάπως ταραγμένο παρελθόν, στην Ελλάδα. Ο ερχομός της Uber προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς η εφαρμογή συνοδευόταν από το άνοιγμα του επαγγέλματος. Οι αντιδράσεις των επαγγελματιών, παρότι τότε (πριν από μια δεκαετία) χαρακτηρίστηκαν συλλήβδην «αναχρονιστικές», είχαν αρκετά βάσιμα επιχειρήματα και δίκιο.

Σήμερα, στα Γιάννενα είναι δυνατή η «προπαραγγελία» μιας διαδρομής με ταξί, μέσω εφαρμογών. Το παλιό κλασικό ραδιοταξί, απαντάει και στο… θρυλικό 2651046777, αλλά έχει και δική του εφαρμογή που μπορείτε να την εγκαταστήσετε στο κινητό σας. Η εταιρία Taxiplon επίσης, συνεργάζεται με επαγγελματίες ταξί στα Γιάννενα και παρέχει υπηρεσίες μέσω εφαρμογής.


Αστικό ΚΤΕΛ

Το αστικό ΚΤΕΛ Ιωαννίνων έχει κάνει κάποια βήματα στην «ψηφιακή εξυπηρέτηση» τα τελευταία χρόνια, χωρίς πάντα να συνοδεύονται από καίριες βελτιώσεις στις υπηρεσίες που προσφέρει, στα δρομολόγιά του, ειδικά από και προς πανεπιστήμιο.

Στη σελίδα του λοιπόν, astiko-ioannina.gr παρέχεται η δυνατότητα στους επιβάτες να δούνε πού υπάρχουν στάσεις και πότε περνάνε τα δρομολόγια, ανά ημέρα. Επίσης, μέσω qrcode ή με τον σειριακό αριθμό της «ΑΣΙ Buscard» μπορεί ο/η κάτοχος να ελέγξει το υπόλοιπο που έχει σε διαδρομές, ανάλογα με την περίπτωση. Επίσης, σε κάθε στάση υπάρχει qrcode που οδηγεί σε αντίστοιχο χώρο στην ιστοσελίδα του ΚΤΕΛ. Βέβαια, προϋποθέτει και τη σχετική «δεξιότητα», να σκανάρεις δηλαδή το qrcode (το τετραγωνάκι που μοιάζει με λαβύρινθο), κάτι που δεν είναι δεδομένη εξοικείωση για όλους-ες τους επιβάτες.


Υπεραστικό ΚΤΕΛ

Το υπεραστικό ΚΤΕΛ βασίζεται ιδιαίτερα στο φθηνότερο, συγκριτικά με το ΙΧ ή το αεροπλάνο, υπεραστικό ταξίδι. Κατά τα λοιπά, οι ψηφιακές του υπηρεσίες δεν κερδίζουν και κανένα βραβείο καινοτομίας και μπορούν να χαρακτηριστούν πολύ βασικές, ειδικά για την εποχή. Οι επιβάτες μπορούν να κλείσουν εισιτήριο μέσω της ιστοσελίδας του υπεραστικού ΚΤΕΛ και να διαλέξουν τη θέση στην οποία θα κάτσουν και να πληρώσουν με ePay (με την τραπεζική τους κάρτα).


Διόδια

Εδώ και δύο περίπου χρόνια, τόσο η Ιόνια, όσο και η Εγνατία οδός διαθέτουν πλέον «tabs», τις συσκευές που κολλάμε στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου για να περνάμε από τα διόδια. Τόσο η Ιόνια, όσο και η Εγνατία, έχουν σχετικές εφαρμογές για φορητές συσκευές, όπου οι πολίτες μπορούν να καθορίζουν και να βλέπουν το υπόλοιπό τους. Επίσης, κατά περίπτωση, με τη χρήση του pass παρέχονται και εκπτώσεις, όχι όμως πάντα, καθώς οι παραχωρησιούχοι… «δαγκώνουν» και το κόστος χρήσης των δρόμων είναι πολύ υψηλό.


Αεροπλάνο

Εκεί τα πράγματα είναι πιο συγκεκριμένα: το μονοπώλιο της Aegean παρέχει τη δυνατότητα κλεισίματος εισιτηρίου και τσεκ ιν μέσω της ιστοσελίδας ή και της εφαρμογής της εταιρίας. Κατά περίπτωση, μπορεί να βρείτε και φθηνότερα εισιτήρια που πλέον, είναι τόσο ακριβά όσο και ένα (ακριβό) ταξίδι με αυτοκίνητο, προς Αθήνα…


…και μια ποδηλατική ιστορία από το πρόσφατο παρελθόν

Ένα καινούργιο «μοντέλο αστικής μετακίνησης» στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο, είναι τα ηλεκτρονικά πατίνια και ποδήλατα, τα οποία χρησιμοποιούνται με έναν τρόπο αναλογικής μίσθωσης, μέσω εφαρμογών σε κινητά. Στα Γιάννενα για ένα σύντομο γενικά διάστημα, για πέντε χρόνια περίπου, υπήρχαν κοινόχρηστα ποδήλατα που προσφέρονταν για δωρεάν χρήση. Το 2017, εξαφανίστηκαν…

ΣΧΟΛΙΑ
Περαστικά μας
Οι ψηφιακές υπηρεσίες στα Γιάννενα είναι από άλλο ανέκδοτο: ολοσχερής είναι η απουσία των δημοτικών διευκολύνσεων προς τον πολίτη ή τον επισκέπτη και δυστυχώς –όπως σε πολλές κακοδαιμονίες του ελληνικού δημόσιου τομέα ή των παροχών που υποτίθεται ότι αυτός αντεπιστρέφει– ακολουθείται η γνώριμη τακτική και η εικόνα της καμένης γης. - Οι προηγούμενοι δεν άφησαν τίποτε πίσω - Εμείς είχαμε σχεδιάσει αυτά που οι τωρινοί έφεραν εις πέρας - Το κράτος (λένε οι της ιδίας παρατάξεως με την κυβέρνηση) είναι απέναντί μας… Δυστυχώς, η επιλογές είναι αυτές που θα φέρουν στο προσκήνιο είτε τα καλά είτε τα άσχημα. Και εδώ οι επιλογές στους βαθμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι μάλλον τραγικές. Οι ταξιτζήδες μπορούν ωστόσο να επιμορφωθούν. Είναι επαγγελματίες και αυτοί που δοκιμάζονται σκληρά –όπως πολλοί από εμάς– και μέσα στα δεινά του κλάδου τους, μέσα στην φορολογική λαίλαπα που μαστίζει όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, μπορούν να εκσυγχρονιστούν, να βγουν από το τέλμα με την συντονισμένη προσπάθεια όλων. Λιγοστεύουν οι θέσεις στάθμευσης στους ενδεδειγμένους χώρους; Να ορίσει ο Δήμος σε συνεννόηση ποια είναι τα σημεία και πόσες θέσεις προβλέπονται. Να οριστούν επιτέλους τα όρια του Δακτυλίου και του ιστορικού κέντρου της πόλης όπου θα κινούνται –εκτός των περιοίκων με ηλεκτρονική σήμανση– μόνο τα οχήματα δημόσιας χρήσης. Για το παλαιολιθικό αστικό ΚΤΕΛ και την προπολεμική του νοοτροπία δεν έχουμε να πούμε και πολλά. Και λίγα λέμε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back Ντοτη3