Η δυνατότητα απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών, που θα μπορούν να οδηγούν αρκεί να έχουν δίπλα τους έμπειρο οδηγό, δίνεται με το νέο σχέδιο νόμου «Οδηγώντας με ασφάλεια» που έρχεται την επόμενη εβδομάδα προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Όπως ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής το προτεινόμενο νομοσχέδιο για τις άδειες οδήγησης μέσα από τις αλλαγές που επιφέρει στοχεύει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, την ενίσχυση της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας εξέτασης και την προαγωγή της οδικής ασφάλειας.
Σε ό,τι αφορά τη θέσπιση προσωρινής οδήγησης στους 17χρονους, ο υπουργός τόνισε πως συμβαίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ, «θεσπίζουμε τη δυνατότητα προσωρινής άδειας οδήγησης που θα μπορούν πλέον [σ.σ.: οι 17χρονοι] να οδηγούν, αρκεί να έχουν δίπλα τους έναν έμπειρο οδηγό.
Ο συνοδός θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 25 ετών και να διαθέτει οδηγική εμπειρία πέντε ή περισσότερων ετών, ενώ θα πρέπει και το point system τους ναι είναι κενό, να μην έχει καταγραφεί κάποια σοβαρή παράβαση δηλαδή στο δίπλωμά τους.
Οι έως τώρα σκέψεις θέλουν το νέο συνοδευόμενο οδηγό να μπορεί να κυκλοφορεί στα όρια της περιφέρειας κατοικίας του μέχρι να κλείσει τα 18 χρόνια». «Αν δείτε τα στατιστικά που υπάρχουν για τα τροχαία, θα δείτε ότι σε αυτές τις ηλικίες (τις μικρές) τα νούμερα είναι καλύτερα από άλλες ομάδες. Η λύση που προτείνουμε είναι μια λύση λελογισμένη και που έχει συγκεκριμένους περιορισμούς», ανέφερε υπουργός Μεταφορών.
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
Θέσπιση νέου κατώτατου ορίου ηλικίας για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής άσκησης, ήτοι τα 17 έτη, καθώς και δυνατότητας των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις αλλά και στις πρακτικές δοκιμασίες.
Θέσπιση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό σε όσους υποψήφιους οδηγούς έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη και ολοκληρώνουν επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης στους ανήλικους υποψήφιους οδηγούς μέχρι τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, όποτε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης. Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις με συνοδό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 2 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου (για να μην υπάρξει καμία καθυστέρηση και κανένα κενό ως προς την εφαρμογή της ρύθμισης).
Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στη νοηματική γλώσσα.
Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των υποψήφιων οδηγών και κατανόηση θεμάτων καταστάσεων οδικής ασφάλειας, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο σχετικής υπουργικής απόφασης.
Προβλέπεται η διάθεση των ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες πέραν της ελληνικής (οι οποίες και θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης), στην ελληνική με χρήση ακουστικών με ήχο καθώς και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή σε εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με τη δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
Ενημέρωση υποψηφίων με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, για την απαγόρευση χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλη ηλεκτρονικής συσκευής επικοινωνίας, οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής, όπως ηλεκτρονικά ρολόγια κ.λπ., για την απαγόρευση απομάκρυνσης των υποψηφίων από τη θέση εξέτασής τους για οποιονδήποτε λόγο, πριν από την ολοκλήρωση της θεωρητικής εξέτασης και του τελευταίου υποψηφίου, καθώς και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης οποιασδήποτε παράβασης (όπως θα καθοριστούν με σχετική υπουργική απόφαση).
Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοπροσωπίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών, για τη διενέργεια του οποίου διασταυρώνεται η φωτογραφία που συμπεριλαμβάνεται στο ΔΕΕ του υποψηφίου με ψηφιακή φωτογραφία που λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο από κάμερα που χρησιμοποιείται μόνο για αυτό το σκοπό, διασφαλίζοντας την ασφαλή επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο που εμφανίζεται στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις, τα οχήματα και τα κείμενα μεταφρασμένα στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους.
Δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιος οδηγούς και οδηγούς να παρακολουθούν μαθήματα πρακτικής εκπαίδευσης σε οχήματα νέας τεχνολογίας.
Τα ιστορικά οχήματα
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας έως 200 ευρώ για τα αυτοκίνητα ανάλογα με τον κυβισμό και έως 50 ευρώ για τις μοτοσικλέτες θα καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος για να μπορούν να κυκλοφορούν. Πιο συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου «Οδηγώντας με ασφάλεια» περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τα ιστορικά οχήματα, προκειμένου να εκσυχρονιστεί το πλαίσιο κυκλοφορίας, ιδιοκτησίας, ασφάλειας και καταγραφής των ιστορικών οχημάτων.
Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος γίνεται με σχετική βεβαίωση που χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών. Χορηγούνται άδειες και ειδικές πινακίδες κυκλοφορίας από τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών. Περιορίζεται δηλαδή ο ρόλος των νομικών προσώπων που χορηγούσαν μέχρι τώρα πινακίδες. Θα δίνουν απλώς τη βεβαίωση του χαρακτηρισμού.
Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε έτη.
Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος θα κυκλοφορούν υπό τους όρους να περνούν ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση και θα είναι ασφαλισμένα υποχρεωτικά. Επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον μικρό δακτύλιο ενώ καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών και τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν κατασκευαστεί για τη μεταφορά επιβατών. Ειδικότερα τα τέλη κυκλοφορίας:
- Επιβατικά αυτοκίνητα έως 999 κυβικά: 50 ευρώ
- Από 1000 έως 1999 κυβικά: 100 ευρώ
- Άνω των 2000 κυβικών: 200 ευρώ
- Μοτοσικλέτες έως 250 κυβικά: 20 ευρώ
- Μοτοσικλέτες πάνω από 250 κυβικά: 50 ευρώ
Καθιερώνεται ένα μεταβατικό στάδιο 18 μηνών ώστε να μην υπάρξει κενό στην κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων. Σε ό,τι αφορά τον παλαιό στόλο οχημάτων των Ταξί, σύμφωνα με το υπουργείο όσα θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί λόγω παλαιότητας το 2019 και έχουν πάρει ήδη παράταση έως το τέλος του έτους, δεν θα έχουν δικαίωμα σε νέα παράταση άδειας κυκλοφορίας.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται σε παράταση ενός έτους για όσα με βάση το όριο ηλικίας θα έπρεπε να αντικατασταθούν το 2020 και το 2021.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ