Το 2025, λίγο πριν η τουριστική σεζόν μπει στους μήνες αιχμής, τα Γιάννενα ετοιμάζονται να «προβληθούν τουριστικά».
Φέτος, ο Δήμος Ιωαννιτών θα διαθέσει το μεγαλύτερο ποσό της τελευταίας πενταετίας: 203.500 ευρώ συνολικά, σε επιμέρους δράσεις.
Οι δαπάνες για την τουριστική προβολή που έχει αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο, τα τελευταία 5 χρόνια, είναι ανά έτος οι εξής:
- 2019: 159.500
- 2021: 76.060€
- 2022: 162.600€
- 2023 169.700€
- 2024: 118.360€
- 2025: 203.500€
Αν εξαιρεθεί το 2021 που ήταν μια ειδική χρονιά, λόγω πανδημίας, τα υπόλοιπα χρόνια ο Δήμος δαπανά σταθερά ποσά, σε παρόμοιους (σχεδόν πανομοιότυπους) σχεδιασμούς.
Τι επιστρέφουν όμως αυτά τα χρήματα στην πόλη; Έχει κάποια εκτίμηση ή και ακριβή αποτύπωση ο Δήμος Ιωαννιτών για τις «μετατροπές» αυτών των σταθερών επενδύσεων;
Εάν εξαιρεθεί μια αποσπασματική, μικρή περίοδος, κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο, οπότε και η τότε δημοτική αρχή παρουσίασε κάποια στοιχεία από μια διαδικτυακή καμπάνια που «έτρεξε» για μερικούς μήνες, τόσο σε ό,τι αφορά τον Δήμο, όσο και την Περιφέρεια Ηπείρου, δεν υπάρχει μια πραγματική, λεπτομερής, δημόσια προσβάσιμη, εκτίμηση για το τι ακριβώς φέρνουν πίσω τα χρήματα που δαπανώνται.
Δεν είναι όμως μόνο ίδιον του Δήμου Ιωαννιτών αυτό, καθώς και η Περιφέρεια, στον πιο πρόσφατο απολογισμό της, με παρόμοιο τρόπο «αντιλόγισε» τις επενδύσεις της.
Είναι επίσης ενδιαφέρον, ότι οι εισηγήσεις κάθε χρονιάς είναι… πάρα πολύ ίδιες και αλλάζουν τα ποσά που δαπανώνται για κάθε ενότητα. Για παράδειγμα, η «παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού σύγχρονης νοοτροπίας και υψηλής ανάλυσης» όπως ακριβώς περιγράφεται, το 2024 εκτιμήθηκε ότι αξίζει 1.000 ευρώ, το 2023 5.000 ευρώ και φέτος, πάλι 1.000 ευρώ.
Εννοείται ότι τα ποσά αλλάζουν, ανάλογα με τις ανάγκες, τις ιδέες και τις απαιτήσεις. Αυτό όμως είναι και το θέμα: ποτέ αυτά τα στοιχεία δεν έχουν αποτυπωθεί δημόσια, με σαφήνεια, από τις δημοτικές αρχές και τα αποτελέσματα χάνονται σε ένα ωκεάνιων διαστάσεων πεδίο προβολής που κυμαίνεται από το διαδίκτυο μέχρι την τηλεόραση και σε κάθε πιθανή και απίθανη οθόνη.
Και όμως, θα μπορούσε για παράδειγμα να υπάρχει μια ανάλυση στοιχείων για το τι πετυχαίνει ο Δήμος Ιωαννιτών με τα συνολικά 75.000 ευρώ που έχουν δαπανηθεί στην προβολή «στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», δηλαδή (όπως αναφέρονται σταθερά και πανομοιότυπα στις κατά καιρούς εισηγήσεις, «διενέργεια διαφημιστικής καμπάνιας σε facebook και Instagram, αποστολή newsletters σε επιλεγμένα κοινά ενδιαφέροντος, προβολή μέσω καμπάνιας στη Google σε στοχευμένες αγορές κ.λπ.).
Τα αποτελέσματα δεν είναι εντυπωσιακά πάντως. Έστω και αν οι ακόλουθοι δεν είναι ο πιο συστηματικός τρόπος αξιολόγησης μιας επίσημης σελίδας πχ στο facebook (είναι όμως η αλληλεπίδραση και τα είδη της…), η επίσημη σελίδα του Δήμου Ιωαννιτών στο facebook έχει μεγαλύτερο κοινό από την «καθύλην αρμόδια» σελίδα, το travelioannina.gr.
Εκεί, στην πιο πρόσφατη ανάρτηση, περιλαμβάνονται πέντε μουσεία της πόλης. Αυτό που λείπει από την ανάρτηση είναι το ίδιο το Δημοτικό Μουσείο Ιωαννίνων…
Είναι ακόμα προφανέστερο ότι τέτοιοι οργανισμοί, αξίζει τον κόπο περισσότερο να επενδύουν σε προώθηση πιο «άμεσων» πλατφορμών όπως η Google και οι ταξιδιωτικές. Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον η αναλυτική παρουσίαση της απήχησης και εκεί.
Ο αντιδήμαρχος Χρήστος Τάτσης δεν πρόσθεσε κάτι ιδιαίτερα καινούργιο, κατά την τοποθέτησή του στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, όπου εγκρίθηκαν οι ίδιες δράσεις, για να πάνε στον ΕΟΤ, ο οποίος καθορίζει και τις προδιαγραφές (εξ ου και οι σχεδόν πανομοιότυπες εισηγήσεις τα τελευταία χρόνια). Ο κ. Τάτσης είπε επίσης ότι στο τέλος κάθε χρονιάς, στέλνεται απολογισμός στον ΕΟΤ.
Η Τατιάνα Καλογιάννη παρατήρησε το σχετικά καινούργιο, στο φετινό πρόγραμμα: 35.000 ευρώ για μελέτη branding και ρώτησε εάν σχετίζεται με παλιότερες μελέτες, αν γίνεται σε σύμπραξη πχ με το υπουργείο τουρισμού και τελικά… ποιο είναι το «νέο εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν», λέγοντας το αφοπλιστικό «δεν γνωρίζουμε βέβαια και ποιο είναι το προηγούμενο», αποτυπώνοντας έτσι τη μεγάλη σχετικότητα που διέπει τις πολιτικές προώθησης.
Μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση έκανε ο Παντελής Κολόκας, σχετικά με το αν υπάρχει συντονισμός με την Περιφέρεια Ηπείρου και τις αντίστοιχες δράσεις της.
Απαντώντας ο κ. Τάτσης αναφέρθηκε στους DMO’s (Destination Management Organizations) και «σε κάποιες έρευνες που θα λένε πού θα πρέπει να κινηθούμε». Είπε επίσης ότι «καθημερινά αλλάζει το τουριστικό προϊόν της περιοχής μας και οι χώρες-στόχοι».
Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που υποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα, ο κ. Τάτσης αναφέρθηκε (και) στις πτήσεις τσάρτερ του φετινού καλοκαιριού. Είπε επίσης ότι «υπάρχει συνεργασία» με την Περιφέρεια και τέλος, απαντώντας σε ερώτηση της Όλυς Τσουμάνη, για το διαφορετικό «τουριστικό προϊόν», ο κ. Τάτσης είπε ότι είναι «η ευρύτερη περιοχή των Ιωαννίνων και όχι μόνο ο Δήμος Ιωαννιτών», σε συνεργασία με τους υπόλοιπους Δήμους του νομού…