Η περιφερειακή οδός Ιωαννίνων είναι ένας επικίνδυνος δρόμος. Ένας δρόμος που με τον τρόπο που κατασκευάστηκε πριν από 15 χρόνια περίπου, επιτρέπει την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων. Ένας δρόμος που παρουσιάζει αστοχίες στη σύνδεση των κάθετων οδών και που δεν έχει κεντρική διαχωριστική νησίδα.
Η Περιφέρεια Ηπείρου προσπαθεί να κάνει βελτιωτικές παρεμβάσεις τα τελευταία χρόνια, οι οποίες αφορούν κυρίως την κατασκευή κυκλικών κόμβων –με εξαίρεση τον ανισόπεδο κόμβο επί της οδού Νιάρχου. Πρόκειται για τον διπλό κυκλικό ισόπεδο κόμβο στη συμβολή της περιφερειακής οδού με την εθνική οδό Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας και για τον κυκλικό ισόπεδο κόμβο επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας, που βρίσκεται αυτή την περίοδο υπό κατασκευή.
Κόμβοι δηλαδή που βρίσκονται στις δύο άκρες της περιφερειακής οδού. Για το κυρίως «σώμα» της περιφερειακής οδού, η Περιφέρεια Ηπείρου έχει ανακοινώσει από τον Μάιο ότι μελετά τέσσερις ισόπεδους κόμβους: στα Καρδαμίτσια, στο Σταυράκι, στα Κάτω Μάρμαρα και στο Νεοχωρόπουλο.
Επί της ουσίας, οι κόμβοι αντιμετωπίζονται ως ένα μέτρο περιορισμού των υψηλών ταχυτήτων. Είναι οι κόμβοι όμως η πιο κατάλληλη λύση; Η Περιφέρεια Ηπείρου δεν έχει παρουσιάσει κάποια μελέτη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των δυστυχημάτων/ατυχημάτων στην περιφερειακή οδό. Από τις τεχνικές της δε λύσεις απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά περί βελτίωσης των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού (π.χ. διαπλάτυνση) και κατασκευής κεντρικής διαχωριστικής νησίδας.
H σύνδεση με την οδό Πετροπουλάκη
Ενδεικτικό παράδειγμα της απουσίας ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκε η σύνδεση της οδού Πετροπουλάκη με την περιφερειακή οδό. Για κάποιον λόγο, η οδός Πετροπουλάκη «συνδεόταν» με την περιφερειακή οδό. Άνευ κόμβου… Η συνδετήρια αυτή οδός χρησιμοποιείται κυρίως από κατοίκους της περιοχής και από τον μεταφορικό συνεταιρισμό Ιωαννίνων που έχει την έδρα του παραπλεύρως της περιφερειακής οδού.
H... σύνδεση της Πετροπουλάκη με την περιφερειακή οδό πριν την παρέμβαση
Η σύνδεση της Πετροπουλάκη με την περιφερειακή οδό μετά την παρέμβαση
Τον Ιούνιο του 2021, ένας 30χρονος σκοτώθηκε με τη μηχανή στη συμβολή της Πετροπουλάκη με την περιφερειακή οδό. Το δυστύχημα αυτό αποτέλεσε την αφορμή για να γίνει μια οδική παρέμβαση, που αφορούσε την καλύτερη και πιο ασφαλή διοχέτευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Η οδική παρέμβαση ξεκίνησε να γίνεται τον Νοέμβριο του 2021 και τελείωσε πριν από τρεις μήνες, τον Αύγουστο του 2024. Χρειάστηκαν τρία χρόνια…
Ο αρχικός σχεδιασμός της Περιφέρειας Ηπείρου αφορούσε τη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών εισόδου-εξόδου στην περιφερειακή οδό. Για τον λόγο αυτόν εκτελέστηκε μια εργολαβία το κόστος της οποίας έφτασε (με αναθεώρηση τιμών) στα 300.000 ευρώ με ΦΠΑ.
Ενδιάμεσα, στα τέλη του 2022, ανατέθηκε όμως και δεύτερη εργολαβία, καθώς, όπως παραδέχτηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής, «ήταν μισή η δουλειά… Δεν θα υπήρχε ασφάλεια». Με τη δεύτερη εργολαβία, τελικού κόστους 260.000 ευρώ, η έξοδος από την οδό Πετροπουλάκη δεν γίνεται επί της περιφερειακής οδού, αλλά στον δρόμο λίγο πριν τον σηματοδοτούμενο ισόπεδο κόμβο των Καρδαμιτσίων.
Συνολικά, δόθηκε πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ για μια είσοδο-έξοδο με τον σχεδιασμό να αλλάζει στην πορεία. Η παρέμβαση, αναμφίβολα, βελτίωσε την κατάσταση στο συγκεκριμένο σημείο, αλλά βάσει των... όρων που έχουν διαμορφωθεί από τον τρόπο που κατασκευάστηκε η περιφερειακή οδός. Σημειωτέον δε ότι στην εν λόγω περιοχή δεν υπάρχει παράλληλο οδικό δίκτυο, το οποίο σταματάει στο ύψος του Σταυρακίου,
.