Oikonomou pisoi Solarhub πίσω
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Εργαζόμενοι Εγνατίας: «Η ιδιωτικοποίηση είναι ζημιογόνα»

Εικόνα του άρθρου Εργαζόμενοι Εγνατίας: «Η ιδιωτικοποίηση είναι ζημιογόνα»
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/03/2021, 12:07
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο σύλλογος Εργαζόμενων στην Εγνατία έχει ξεκαθαρίσει πολλάκις και με στοιχεία, τα οποία όλες οι κυβερνήσεις (όλων των πολιτικών αποχρώσεων) των τελευταίων ετών περισσότερο παρέκαμψαν, παρά σχολίασαν, ότι δεν είναι προς το δημόσιο συμφέρον η παραχώρηση του δρόμου σε ιδιώτη.

Αύριο Πέμπτη θα γίνει η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το δρόμο, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ προχωράει για δεύτερη φορά στο διαγωνισμό.

Στην οικονομική ουσία του θέματος, οι εργαζόμενοι, βασιζόμενοι σε οικονομοτεχνική μελέτη που συντάχθηκε για λογαριασμό του συλλόγου, αναφέρουν μεταξύ άλλων τα εξής:

Με δεδομένο ότι το τίμημα της παραχώρησης, η εφάπαξ αμοιβή δηλαδή, θα είναι έως και 1 δις (σε ένα από τα καλύτερα σενάρια), τα αντίστοιχα κέρδη του δημοσίου με δημόσια διαχείριση, σε βάθος 35 ετών θα είναι πολύ μικρότερο.

Όλη η μελέτη, υπάρχει διαθέσιμη εδώ: https://syllogosseteo.wordpress.com/

Ακόμα και αν η εφάπαξ αμοιβή είναι μεγαλύτερη από 1 δις ευρώ, κάτι που ενδεχομένως θα παρουσιαστεί ως επιτυχία, και πάλι, σε βάθος 35ετίας, τα κέρδη του δημοσίου είναι λιγότερα.

Ο σύλλογος παραθέτει τον παρακάτω συγκριτικό πίνακα, βασισμένο στην οικονομοτεχνική μελέτη:


ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ  ΓΙΑ 35 ΕΤΗ

ΜΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ (Δ.Ε.)

ΜΕ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ (εκτίμηση)

Α. ΔΑΠΑΝΕΣ (ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΔΙΟΔΙΑ) & ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ

Εκτέλεση εργασιών συντήρησης, λειτουργίας & διοδίων

Ιδιωτικές τεχνικές επιχειρήσεις με

μειοδοτικούς διαγωνισμούς επί προϋπολογισμών

Ιδιωτική τεχνική επιχείρηση για 35 έτη,  πλειοδοτικός διαγωνισμός βάσει της αρχικής αμοιβής παραχώρησης, χωρίς προϋπολογισμό

Εκτέλεση λοιπών εργασιών κατασκευής & ανάταξης (~5% του οικονομικού αντικειμένου)

Με διεθνείς διαγωνισμούς, ως Δ.Ε.

Χωρίς διαγωνισμούς,  από τον παραχωρησιούχο

(με πολλαπλάσιο κόστος σε σχέση με Δ.Ε.)

Ετήσιες δαπάνες συντήρησης, λειτουργίας και διοδίων (για κοινό αντικείμενο εργασιών)

70 εκ. €/έτος

~120-150 εκ. €/έτος (εκτέλεση από τις ίδιες ή συγγενείς επιχειρήσεις με πολλαπλάσιο περιθώριο κέρδους)

  • Συνολικές δαπάνες 35 ετών (μ.ο.)
  • 2,5 δις. €
  • ~4,5 δις. €
  • Μέσο ετήσιο κόστος ανά χλμ
  • 75.000€/χλμ/έτος
  • ως 150.000€/χλμ/έτος
  • «Αμοιβές» παραχώρησης 
  • -
  • Εφάπαξ αμοιβή παραχώρησης (τίμημα): π.χ. 0,5-1 δις. €
  • Ετήσια αμοιβή 7,5% εσόδων: 15-25 εκ. €/έτος

Β. ΕΣΟΔΑ ΔΙΟΔΙΩΝ κτλ.

Είσπραξη εσόδων διοδίων
  • από το Δημόσιο

από τον Παραχωρησιούχο

Απαλλαγές διοδίων
  • τοπικοί χρήστες
  • άνεργοι

κατάργηση απαλλαγών

Κόστος διοδίων

δυνατότητα διατήρησης χαμηλής χρέωσης

υπερδιπλασιασμός (>120%) της χρέωσης

Σενάριο α’:

χαμηλή χρέωση c/km

Σενάριο β’:

αύξηση χρέωσης 6,5 c/km

αύξηση χρέωσης 6,5 c/km (χωρίς απαλλαγές)

Ετήσια έσοδα διοδίων (μέσος όρος 35 ετών)

160 εκ. €/έτος

250 εκ. €/έτος

260 εκ. €/έτος

Συνολικά έσοδα 35 ετών

5,7 δις. €

8,7 δις. €

9 δις. €

Γ. ΚΕΡΔΗ (ΔΗΜΟΣΙΟΥ / ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΟΥ)

Ετήσια κέρδη (μ.ο. 35 ετών)
(με τις «αμοιβές» – προ φόρων)

Δημόσιο: 90 εκ. €/έτος

Δημόσιο: 175 εκ. €/έτος

Παραχωρησιούχος: 140 εκ.€/έτος

(πλέον τα κέρδη από συντήρηση & αποζημιώσεις)

Κέρδη Δημοσίου 35 ετών

3,1 δις. €

6,1 δις. €

1-1,5 δις.€ (εφάπαξ & ετήσια αμοιβή παραχώρησης)

Κέρδη Παραχωρησιούχου 35 ετών

-

-

5 δις. €  (πλέον τα κέρδη από συντήρηση & αποζημιώσεις)

Τελικό οικονομικό όφελος δημοσίου

Ετήσια κέρδη δημοσίου ως 175 εκ. €/έτος

  • Ετήσια κέρδη δημοσίου ως 25 εκ. €/έτος
  • Εφάπαξ είσπραξη αμοιβής παραχώρησης  : 0,5-1 δις. €
Ανάληψη μειζόνων ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, νέες οικονομικές κρίσεις)

Ελληνικό Δημόσιο

Ελληνικό Δημόσιο, με καταβολή επιπλέον αποζημιώσεων στον παραχωρησιούχο

Ανάπτυξη νέων αυτοκινητοδρόμων στη Β. Ελλάδα

Με βάση το σχεδιασμό του Δημοσίου

(π.χ. Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κτλ.)

Απαγόρευση ως ανταγωνιστικά έργα (με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο)

Συνεισφορά στη μείωση του Εθνικού Χρέους
  • Ετήσιες συνεισφορές επί 35 έτη, έως 6,1 δις. €
  • Εφάπαξ συνεισφορά, έως 0,5-1 δις. €
Λοιπά δυνατά οφέλη δημοσίου 
  • Ετήσια ενίσχυση ΠΔΕ
  • Αναπτυξιακά έργα στις ζώνες διέλευσης της Εγνατίας
  • -


«Όπως είναι τώρα η Εγνατία παράγει ακόμα και κέρδος που μπορεί να επενδυθεί, εκτός από τα απαραίτητα χρήματα για τη συντήρησή της και δεν χρειάζεται να εκχωρηθεί» τονίζει ο σύλλογος και προσθέτει την παράμετρο των διοδίων.

Τονίζει ότι, δεδομένης της κάθετης πτώσης κίνησης λόγω πανδημίας, οι προσφορές θα βασίζονται σε μελλοντικές εκτιμήσεις για έσοδα από διόδια.

«Θεωρείται έτσι εξαιρετικά πιθανόν οι προσφορές να διαμορφωθούν με βάση το δυσμενέστερο σενάριο εσόδων και να είναι εξαιρετικά χαμηλές» αναφέρει σχετικά.

Ο σύλλογος έχει προκηρύξει 24ωρη απεργία για την νέα ημέρα υποβολής των δεσμευτικών προσφορών την Πέμπτη 01/04/2021, προκειμένου, όπως τονίζει, «να συνεχίσει να αντιστέκεται στην ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Ελλάδας που, με βάση και τα πορίσματα της πρόσφατης μελέτης, είναι ξεκάθαρα ενάντια στο δημόσιο συμφέρον».

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back