Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 21-03-2018, 07:37
ΕΛΛΑΔΑ

Οι κατασκευές δρόμων με ΣΔΙΤ, όπως και οι διάφορες συμφωνίες και οι αναδιαπραγματεύσεις τους, για τους νέους οδικούς άξονες στην Ελλάδα, διαφημίστηκαν ως «πρόοδος» ή ακόμα και ως μονόδρομος στη νέα εποχή (όπως λέει συχνά η περιφερειακή αρχή Ιωαννίνων γενικώς για τα μεγάλα έργα). Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο πάντως, είναι και πανάκριβες. Το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 69% (!) σε σχέση με τους αρχικούς προϋπολογισμούς, ενώ την ίδια στιγμή το αντικείμενο του έργου μειώθηκε κατά 55%. Κοινώς, πληρώσαμε περισσότερα για να γίνουν λιγότερα.

Η έκθεση που παρουσίασε ο κ. Όσκαρ Χέρικς, μέλος του ελεγκτικού συνεδρίου, έχει ενδιαφέροντα στοιχεία. Από απορρόφηση τα πήγαμε μια χαρά πάντως, καθώς το 59% του συνολικού ποσού (κάπου 6,8 δις), το έβαλε η ΕΕ.

Η έκθεση αφορά σε έργα ΣΔΙΤ με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στην ΕΕ την περίοδο 2000-2014 και έλαβε υπόψη της τα στοιχεία από 12 έργα σε 4 κράτη μέλη που αντιπροσωπεύουν ωστόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής συμμετοχής το 70% της συνολικής δαπάνης. Τη μεγαλύτερη όμως δαπάνη της αύξησης κατά 1,2 δις από τον αρχικό προϋπολογισμό, την πλήρωσε η Ελλάδα. Κοινώς, οι πολίτες της πλήρωσαν και πανάκριβα την κατασκευή των δρόμων και συνεχίζουν να πληρώνουν πανάκριβα τη χρήση τους μέσω διοδίων, σε ιδιωτικές εταιρίες.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν «πλήρως ενήμερη» σύμφωνα με τον κ. Χέρικς, για τις αυξήσεις, αλλά δεν τις απέτρεψε. Επιπλέον, επισήμανε προβλήματα στο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο στην Ελλάδα λειτουργεί μόνο για έργα κάτω των 500 εκατ ευρώ, κάτι που εξαιρεί τα μεγάλα έργα υποδομών όπως οι τρεις αυτοκινητόδρομοι.

Πάντως, η Επιτροπή στην απάντηση-σχόλιο που έχει ενσωματωθεί στην έκθεση, αναφέρει ότι οι «ΣΔΙΤ ήταν η μόνη βιώσιμη επιλογή», λόγω των οικονομοτεχνικών αναλύσεων, αλλά και γιατί οι δημόσιοι διαγωνισμοί δημιουργούσαν «επιπλέον προβλήματα».

Για να μην αισθανόμαστε… ριγμένοι, αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται Ισπανία, Γαλλία και Ιρλανδία όπου έγιναν δειγματοληπτικοί έλεγχοι. Σε δύο έργα σε Γαλλία και Ιρλανδία, δεν πραγματοποιήθηκε μελέτη κόστους οφέλους πριν από την έναρξή τους…

Δραττόμενος της ευκαιρίας, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης σχολίασε ότι «η έκθεση και τα στοιχεία που παρουσιάζει δείχνουν το τι γινόταν από τον παλαιοκομματισμό στα δημόσια έργα στην χώρα μας και στις αρχικές συμβάσεις και στις αναθεωρήσεις τους και αποτελούν την καλύτερη δικαίωση και για το πως ολοκληρώθηκαν τα έργα αλλά και για τις θεσμικές αλλαγές που έχουν γίνει», αφήνοντας αιχμές και κατηγορώντας τη ΝΔ ιδιαίτερα, κάτι λογικό, καθώς την περίοδο των πρώτων συμφωνιών για τα έργα, ο ίδιος κινούταν στο χώρο του ΠΑΣΟΚ…

Εδώ, μπορείτε να διαβάσετε όλη την έκθεση

Πηγή: EurActiv


200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
espa