Η υπόσχεση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να εφαρμόσει νέους δασμούς αυτή την εβδομάδα, αντίστοιχους με εκείνους άλλων χωρών, θα πλήξει περισσότερο τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ σε έναν κλιμακούμενο διατλαντικό εμπορικό πόλεμο.
Ο Τραμπ αναφέρει συχνά τους υψηλότερους δασμούς των Βρυξελλών για τα οχήματα ως πηγή της οργής του - η ΕΕ χρεώνει 10% φόρο εισαγωγής στα οχήματα σε σύγκριση με το 2,5% που επιβάλλουν οι ΗΠΑ. Στην κορυφή αυτού, παραπονιούνται ανώτεροι αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ, είναι ο ευρωπαϊκός φόρος προστιθέμενης αξίας περίπου 20% - με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να φτάνει το 30%.
Τυχόν δασμοί του Τραμπ θα πλήξουν περισσότερο τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας. Οι τρεις μεγάλες γερμανικές εταιρείες αντιπροσώπευαν το 73% των 820.000 μονάδων που εξήχθησαν από την ΕΕ στις ΗΠΑ πέρυσι, σύμφωνα με την πλατφόρμα έρευνας JATO Dynamics.
Οποιοδήποτε αυξημένο κόστος για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ θα ασκήσει περαιτέρω πίεση σε μια βιομηχανία που ήδη αντιμετωπίζει μείωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα και χαμηλή ζήτηση στην Ευρώπη.
Η ομάδα πίεσης της αυτοκινητοβιομηχανίας κάλεσε τους ευρωπαίους νομοθέτες να συνάψουν προληπτικά μια συμφωνία με την Ουάσινγκτον για να αποτρέψουν έναν εμπορικό πόλεμο. Η BMW προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, λέγοντας ότι η ΕΕ θα πρέπει να μειώσει τους δασμούς της ώστε να ταιριάζουν με εκείνους των ΗΠΑ, σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τον Τραμπ και να μειώσει το δικό της κόστος εξαγωγών.
Η BMW έχει μεγάλο αποτύπωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες, κατασκευάζοντας το μεγαλύτερο μέρος των SUV της σειράς X στο εργοστάσιό της στο Σπάρτανμπουργκ της Νότιας Καρολίνας, τα οποία στη συνέχεια εξάγει στον υπόλοιπο κόσμο.
Μια τέτοια πρόταση, ωστόσο, θα ήταν ένα δώρο για την Κίνα: Οι αμοιβαίοι αμερικανικοί δασμοί θα έπλητταν την αρχή του μάλλον ευνοούμενου κράτους (MFN) που στήριξε το εμπορικό σύστημα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Βάσει αυτής, οι χώρες που είναι μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου επεκτείνουν τους χαμηλότερους δασμούς τους για ένα συγκεκριμένο αγαθό σε όλους τους εμπορικούς τους εταίρους.
Εάν η ΕΕ προσφερθεί να μειώσει τους δασμούς της στα αυτοκίνητα στο 2,5% από 10%, θα πρέπει να προσφέρει τους ίδιους όρους στους κινέζους κατασκευαστές - υπονομεύοντας τους πρόσθετους δασμούς που επέβαλε πέρυσι στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάστηκαν στην Κίνα μετά από έρευνα που διαπίστωσε στοιχεία για τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις.
Με τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στη γραμμή του πυρός, οι άλλες προστατευτικές κινήσεις του Τραμπ στο εμπόριο είναι πιθανό να βγάλουν εκτός ελέγχου τα οικονομικά της μεταποίησης και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Έχει επίσης επισημάνει δασμούς 25 τοις εκατό στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου - πιθανότατα προσθέτοντας πιέσεις στο κόστος εισροών στις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα εκτρέπει την πλεονάζουσα προσφορά των μετάλλων στην Ευρώπη.
Όσο για τον Τραμπ, αν είναι ειλικρινής για την αμοιβαιότητα, θα πρέπει να μειώσει τον δασμό 25% στα ελαφρά φορτηγά που επιβάλλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες από τότε που ήταν πρόεδρος ο Λύντον Τζόνσον. Ο δασμός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά των φορτηγών pickup, με τη σειρά F-Series της Ford να είναι και πάλι η κορυφαία σε πωλήσεις πέρυσι.
Mε πληροφορίες από Politico