Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 11-05-2018, 17:50
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Αρκετά… συγκαταβατικός σε ό,τι δεν αλλοιώνει το χαρακτήρα του νομοσχεδίου συγχώνευσης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων-ΤΕΙ Ηπείρου, ήταν ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στην πρώτη του στάση στην Ήπειρο. Υπό τη συνεχή και καταρρακτώδη βροχή, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις στο φουαγιέ της αίθουσας Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνα στα Γιάννενα, άλλες επεξηγηματικές και άλλες με πιο πολιτικό «πρόσημο».

Καταρχάς, η εικόνα που συνεχίζει να δίνει το υπουργείο είναι ότι υπάρχει κατά πολύ μεγάλο ποσοστό συμφωνία στις συζητήσεις. Αυτό ισχύει και ταυτόχρονα… δεν ισχύει. Από τη μια, η πρόταση της αρμόδιας επιτροπής είναι όντως ομόφωνη, από την άλλη όμως υπάρχει ένα κομμάτι καθηγητών που διαφωνούν με τον τρόπο εφαρμογής του νόμου και κατά περίπτωση, με σημεία του, κυρίως όσα αφορούν το διδακτικό και διοικητικό τους χώρο. Αυτοί οι καθηγητές δεν συμμετείχαν στην επιτροπή. Ο υπουργός Παιδείας πάντως φάνηκε πεπεισμένος ότι οι αντιρρήσεις θα καμφθούν ή και όσες δεν καμφθούν, θα… συνεχίσουν να υπάρχουν.

«Στη δημοκρατία θα ζούμε με τις διαφορές μας» είπε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας την επόμενη μέρα στον ηπειρώτικο ακαδημαϊκό χώρο.

Δεν απέκλεισε πάντως ενδεχόμενες αλλαγές, που θα προκύψουν μετά το τέλος (και την αξιολόγηση) της δημόσιας διαβούλευσης. «Θα υπάρξουν αλλαγές» τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «θα ληφθούν υπόψη τα σχόλια», χωρίς όμως να «αλλοιώνεται ο χαρακτήρας» του σχεδίου.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ενδεχομένως κάποια χρονοδιαγράμματα να αλλάξουν, κάποια επιμέρους σημεία να ξαναδιαμορφωθούν, όχι όμως και να ικανοποιηθούν βασικά αιτήματα που προβάλλουν ακαδημαϊκοί παράγοντες.

Για παράδειγμα, ο κ. Γαβρόγλου σχεδόν ξεκαθάρισε ότι το Μουσικών Σπουδών  θα μπει στην Καλών Τεχνών. «Ας μην δραματοποιούμε το θεσμικό ρόλο της σχολής» τόνισε, απαντώντας με αυτό τον τρόπο στο αίτημα της σχολής να μην ενταχθεί το τμήμα του ΤΕΙ. Ο υπουργός είπε ότι οι φοιτητές και φοιτήτριες με τους οποίους συζήτησε, «έχουν ελλιπή πληροφόρηση» και πρόσθεσε πως δεν απειλούνται ή αλλοιώνονται τα εργασιακά τους δικαιώματα.  Τέλος, είπε ότι «στις καλές τέχνες, συμπεριλαμβάνεται, νομίζω και η μουσική». Έδωσε δίκιο στους φοιτητές για το θέμα της χρηματοδότησης, υπερασπιζόμενος την πολιτική του υπουργείου που, όπως είπε, αυξάνει σημαντικά το ποσοστό, μετά από χρόνια μειώσεων.  

Πάντως, ενώ την ένταξη του Μουσικών Σπουδών στην Καλών Τεχνών τη δικαιολόγησε ως «ορθολογική», χρησιμοποίησε πιο διαχωριστικό λόγο για άλλες περιπτώσεις τμημάτων με συμπίπτοντα αντικείμενα (γιατί π.χ. να υπάρχει ένα τμήμα Λογιστικής που εδρεύει στην Πρέβεζα, ενώ υφίσταται ήδη ένα πανεπιστημιακό οικονομικό τμήμα και να μη συγχωνεύονται) ή για το τμήμα ειδικής αγωγής που δεν εντάσσεται στα παιδαγωγικά, αλλά στη σχολή Κοινωνικών Σπουδών. Ειδικά γι αυτή την περίπτωση, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι «το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων δικαιούται μια σχολή Κοινωνικών Σπουδών», προσθέτοντας ότι θα υπάρξει διαφοροποίηση του τίτλου της σχολής Οικονομικών Επιστημών.  Τόνισε δε ότι οι σπουδές των βρεφονηπιοκόμων «είναι εντελώς διαφορετικές από αυτές των νηπιαγωγών και των δασκάλων».

Σχετικά με το θέμα του τμήματος της Ηγουμενίτσας παρουσίασε βασικά τις… εναλλακτικές, τη χρήση δηλαδή των υποδομών για τη φιλοξενία των «καλοκαιρινών σχολείων» και των διετών προγραμμάτων φοίτησης που, όπως είπε, μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες οικονομικής ανάπτυξης. «Οι τοπικές κοινωνίες έχουν μια δυσκολία αποδοχής των αλλαγών» είπε για το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά, όπως πρόσθεσε, για το χαρακτήρα του τμήματος δεν φταίει η τοπική αυτοδιοίκηση ή οι φοιτητές και το προσωπικό. Πάντως, την άμεση λειτουργία του νέου τμήματος από τώρα και όχι από το 2020 ζητάει και η σύγκλητος του ΤΕΙ Ηπείρου, ταυτιζόμενη με τον Δήμο Ηγουμενίτσας.  

Σχετικά με το θέμα αντισυνταγματικότητας που εγείρουν οι διαφωνούντες και το επισημαίνουν κυρίως σε διοικητικά ζητήματα, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι το υπουργείο δεν αμφισβητεί το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου όταν συστήνει οκτώ θέσεις ΔΕΠ στα νέα τμήματα, καθώς τόσες είναι αυτές που χρειάζεται κάθε τμήμα να είναι αυτόνομο. Όντως, το υπουργείο συστήνει τις θέσεις ΔΕΠ που χρειάζονται και δεν τις προκηρύσσει, καθώς αυτό θα πρέπει να το κάνει η σύγκλητος. Αυτός είναι ένας μικρός «ελιγμός» από πλευράς υπουργείου, που επισημαίνει σε όλους τους τόνους πως εφόσον τον τελικό λόγο (και στο νομοσχέδιο) έχει η σύγκλητος, τότε δεν παραβιάζεται το αυτοδιοίκητο.  Σε πιο ουσιώδη ζητήματα πάντως, η συζήτηση περί αυτοδιοίκητου θα άνοιγε με πιο απτά επιχειρήματα, αυτό όμως έχει να κάνει και με το πρόσφατο παρελθόν σε αντίστοιχες συζητήσεις (άρθρο 16 κ.λπ.) των ακαδημαϊκών «στρατοπέδων».

Ο κ. Γαβρόγλου υπερασπίστηκε τον τρόπο «εισαγωγής» των αλλαγών, με νόμο και όχι με προεδρικό διάταγμα, λέγοντας ότι «θα μας βόλευε να κάνουμε προεδρικό διάταγμα» αλλά έτσι «ήταν πιο δημόσια η διαδικασία».

Σε άλλα ζητήματα, όπως το σχέδιο για το νέο Λύκειο, κάλεσε γονείς και παιδιά να "μην αγχώνονται"  και ότι μια τέτοια αλλαγή που θα "σπάσει" το μέχρι τώρα δεδομένο στην εκπαίδευση, δεν έρχεται με μια απλή νομοθετική ρύθμιση. Πρόσθεσε πάντως ότι θα συνεχιστούν οι επαφές και οι συζητήσεις και τον Ιούνιο του 2020 θα παίζει ρόλο το απολυτήριο, στην εισαγωγή στα πανεπιστήμια.

Σχετικά με τα περί "ανομίας" στα πανεπιστήμια, είπε πως μέχρι τέλος Μαΐου θα έχει ολοκληρώσει το πόρισμά της η επιτροπή Παρασκευόπουλου. Πρόσθεσε επίσης την απορία του (ήτοι μια πλάγια μομφή) για το γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας έκανε έρευνα "με μόνο αριθμητικά δεδομένα για ένα θέμα σύνθετο". Πρόσθεσε ότι "υπάρχει παραβατικότητα" αλλά δεν χαρακτηρίζει αυτή, την πανεπιστημιακή ζωή. 

Ο υπουργός Παιδείας θα βρίσκεται αύριο στην Άρτα, όπου θα συνεχίσει τις επαφές με ακαδημαϊκούς φορείς.




200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα